Förra året slog Coops ekologiska försäljning rekord. Försäljningsandelen uppgick till 10,0 procent. En ökning med 8,7 procent sedan 2015, då andelen låg på 9,2 procent.
Ekobananer storsäljarenEkobananer toppar säljlistan. Även ägg, mjölk, tomater, morötter och nötfärs placerar sig i topp på listan.
Det är Coopbutiken i Järna som har högst ekoandel inom Coopsfären med 39 procent. Tvåa på listan är Coop Konsum i Gnesta (27 procent), som dessutom är nominerad till Årets Ekobutik på Ekogalan, följd av Coop i Bagarmossen (26 procent).
I näthandeln specifikt är ekoandelen uppe på 21 procent.
Mer eko att välja påUnder förra året växte Coops ekologiska sortiment vuxit med drygt 360 nya produkter, varav 61 kom från Coops egna varumärke Änglamark.
I sitt eget pressmeddelande lyfter Coop fram Änglamarksglassen med KRAV-märkt grädde och ägg, hönsbiffar och hönsbullar.
Hållbarhet och eko i samklangGrunden i de sistnämnda är kött från KRAV-märkta värphöns som tidigare kasserades. Köttet blandas ut med bruna bönor och gula ärtor från svenska gårdar. Produkterna fick nyligen ett hedersomnämnande när tidningen MåBra listade årets bästa hälsomat.
– Coops hållbarhetsarbete och produktutveckling går här verkligen hand i hand. Hönsbullarna och biffarna är ekologisk mat, som dessutom minskar svinnet och innehåller mindre rött kött vilket är positivt för hälsan och klimatet, säger
Jonatan Tullberg, chef för Coops egna varumärken.