Fokusera på kunden

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen
Jag befinner mig i ett stockholmskt köpcentrum men känner mig förflyttad till Kina. Fötterna vilar i behagligt tempererat vatten - medan det talas med dämpade röster omkring mig på ett språk jag inte förstår. En ung man ber mig välja färg på lacket innan en kvinna ger sig i kast med mina torra hälar.
En timme senare trippar jag iväg på lätta, mjuka fötter utan att ha belastats med några påsar med varor.
Inget tillskott till mina redan fulla garderober.
En av årets julgåvor var ett presentkort på pedikyr - en behaglig upplevelse. En annan gåva var ett antal luncher till skolbarn i flyktingläger. Lätt att bära.
För ett par decennier sedan var köpcentrumet en plats dit jag gick för att till en överkomlig peng få tag på livets nödtorft – ett par byxor, ett strykjärn, barnstövlar, dammsugarpåsar... och kom ut med tilltjatad My Little Pony-tröja.
I dag kommer dammsugarpåsarna i brevlådan, och behöver jag ett underlakan, ny elvisp eller madrass beställer jag det på nätet.
Köpcentrumet har en helt annan funktion för mig.
I dag fungerar det som en mötesplats, ett ställe för koncentrerat arbete, en stunds avkoppling mellan möten. Jag går dit för att få idéer, inspireras, tänka, producera, bli ompysslad och äta.
Ibland även nöjesshoppa – självklart- men det ligger en bit ner på listan över det jag gör i mitt favorit-köpcentrum.
Snart kommer det troligen bli än mer sällan som jag bär hem en påse.
2017 års stora trender är ”retailtainment” , omnikanal och konceptbutiker - detta enligt min vän Ulf Tillander på IFS som trendspanar på Dagens Handels gästblogg.
Hans poäng är att butikerna inte längre kommer att vara butiker i konventionell mening – det blir fler konceptbutiker där man inte längre fokuserar lika hårt på att sälja produkter, utan mer på att lära ut hur produkterna ska komma till största glädje. På Kungsgatan i Stockholm finns North Faces konceptbutik som håller träningskvällar, Alewalds som hjälper sina kunder med Vasaloppsförberedelser och Stadium Pulse som fokuserar på löpanalyser och träningshjälp.
Butiksupplevelsen blir större, och varan kan tas hem direkt i påse – eller skickas.
Brittiska detaljhandelsgurun Mary Portas som jag träffade i Cannes på senhösten menar att prisjakten minskar till förmån för förtroende – och att delningsekonomin blir viktigare:
– Varför ska man egentligen äga så mycket?
Eller som en köpcentrumfastighetsägare nyligen uttryckte det:
− Släpp fokus på produkten och fokusera på kunden!


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

"Parfymindustrin är förlegad"

Bygghemma köper möbelföretag

Säljer Gymgrossisten till reapris

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13