23948sdkhjf

Regler hindrar svenska entreprenörer

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Årets Global Entrepreneurship Monitor Report visar att 55 procent av världens entreprenörer vill anställa minst en person de närmaste fem åren. Svenska entreprenörer är mer försiktiga än det globala genomsnittet. Stelbenta regler och brist på kompetens och kapital anges som hinder.

Igår lanserades den 18:e upplagan av den årliga Global Entrepreneurship Monitor (GEM)-rapporten på GEMs årsmöte i Kuala Lumpur, Malaysia. I årets upplaga deltog över 166 000 personer och cirka 2 900 nationella experter på entreprenörskap. Studien har genomförts i 66 länder och representerar 70 procent av världens befolkning och 85 procent av världens totala BNP.

Resultaten i årets undersökning visar att mer än hälften av världens entreprenörer vill anställa inom de närmaste fem åren. Dock ser de flera hinder på vägen i form av stelbenta regler på arbetsmarknaden, att hitta rätt kompetens, brist på kapital samt mer betungande och komplexa regelverk när verksamheten växer.

Försiktiga svenskar
Svenska entreprenörer är betydligt mer försiktiga än det globala genomsnittet, bara 38 procent av dem räknar med att anställa inom de närmaste fem åren. Detta kan bero på flera orsaker men speglar bland annat hur entreprenörer upplever lagar och regelverk rörande arbetsmarknaden.

Kluster

- Svenska entreprenörer arbetar ofta i kluster och tillfälliga samarbeten hellre än att anställa. Det är en del av den nya ekonomin och policymakers behöver förbereda sig på nya företagsformer som gig-ekonomi förväntas leda till. Undersökningen visar att Sverige fortsatt är det land där människor ser störst entreprenöriella möjligheter men tvekar att starta företag och anställa. Det är något policymakers behöver ha i åtanke, säger Pontus Braunerhjelm , forskningsledare Entreprenörskapsforum och professor KTH i ett pressmeddelande.

Välstånd minskar entreprenörsvilja

Andelen entreprenörer av befolkningen (TEA) ökade under 2016 eller är kvar på samma nivå som tidigare år. Det är högre i länder på en lägre utvecklingsnivå (17 procent). I takt med ett ökat välstånd minskar entreprenörskapet och ändrar karaktär och i innovationsdrivna länder uppgår det i snitt till nio procent. TEA är högst i Latinamerika, Karibien och Afrika och lägst i Europa. Graden av innovativitet brukar följa med ekonomisk utveckling och innovativt entreprenörskap är högst i Nordamerika (39 procent) och lägst i Afrika (20 procent). Dock finns exempel med både en hög nivå av innovativitet och entreprenörskap som Chile där 24 procent av befolkningen är på väg att starta eller driver ett nytt företag och 57 procent av entreprenörerna anser att de erbjuder en innovativ produkt eller tjänst.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Nyhetsbrev

Två nya Jyskinvigningar

Arkiv

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Shopgun blir eReklamblad

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.094