Det visar färska siffror från D-Food Index från Svensk Digital Handel.
Totalt ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 30 procent under förra året. Detta var lägre än prognosen om 38 procent och beror främst på en svagare tillväxt än väntat för middagslösningar.
– När vi summerar helåret visar det sig att 2016 blev ytterligare ett år med stark tillväxt för den digitala mathandeln. Även om vi inte nådde den högt ställda prognosen är en årlig tillväxttakt på 30 procent bland de starkare i e-handeln, säger
, vd på Svensk Digital Handel.
Tillväxten för middagslösningarna landade på 4 procent. Lösplocket ökade med 39 procent under kvartalet.
– Tillväxten under det fjärde kvartalet var splittrad. Middagslösningarna uppvisade en av de lägsta tillväxttakterna vi har uppmätt i D-food Index, samtidigt som lösplocket gick fortsatt starkt. Det är fortfarande för tidigt att dra några definitiva slutsatser av detta. Det kommer att bli mycket intressant att följa hur marknaden formas under 2017, säger Jonas Ogvall.