Assa Abloy har plan om frihandeln minskar

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Assa Abloy har utarbetat handlingsplaner för vad bolaget ska göra om frihandeln i världen minskar som en följd av exempelvis USA:s nya president Donald Trumps politik.

Det sade vd Johan Molin vid "Nordnet Live" på torsdagen.

– Jag tror att det kan vara nyttigt för världen att få lite nya tankar kring globalisering etcera. Ibland kan det kännas lite hoppigt, men det kan ju vara så när man är ny, inledde han sina reflektioner om eventuellt minskande frihandel, varpå han fortsatte om vad just Assa Abloy kan göra.


Bolaget, sade han, kan troligen inte påverka det stora skeendet och världens riktning mot mer eller mindre frihandel, utan måste anpassa sig.


– Vi måste ta höjd för ev förändringar, så vi har utarbetat contingencyplaner [handlingsplaner, red övers]. Vi måste vara redo att anpassa oss, för vår del handlar det om att gradvis glida in i det nya sätt det kommer att se ut på.


Han sade också att han inte tror att länder och bolag/individer kommer att sluta handla med varandra, eftersom det finns komptiva fördelar med handel, men däremot uteslöt han inte ökad protektionism och exempelvis strävan mot självhushållning inom vissa jordbruksgrenar.


Han sade också att Assa Abloy har relativt lätt att anpassa sig eftersom närvaron är utspridd i många länder:


– Vi är åtminstone snabbfotade. Assa Abloy har en bred bas, våra bolag är mycket lokala. Vi kan relativt snabbt återanpassa produktion till lokala marknader, och så att säga återinflytta. Det är vår contingency plan, så beroende på vad som inträffar kommer vi anpassa vår situation till det.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Säljer Gymgrossisten till reapris

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114