Lovande start på året för Lexington

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Lexington upplever att den positiva utvecklingen från tredje kvartalet fortsatte under årets sista kvartal. Det framgår av bokslutskommunikén.

De marknader som gick särskilt starkt under fjärde kvartalet var Sverige, Norge, Tyskland och bolagets egen webbhandel.

Lexington uppges också ha haft en mycket stark tillväxt bland sina så kallade e-tailers, där framförallt försäljningen av Clothing utvecklats särskilt positivt. "Flera andra marknader i Europa har haft en stabil utveckling, liksom vår Franchiseverksamhet i Kina", skriver bolaget.

"Lovande inledning"

Bruttomarginalen fortsatte att förstärkas under kvartalet som en följd av åtgärder Lexington vidtagit tidigare. "Nu arbetar vi vidare med vår multikanalstrategi och våra långsiktiga mål som tidigare, och inledningen på 2017 ser lovande ut", säger vd Kristina Lindhe i rapporten.

Lexington oktober - December 2016

Totala rörelseintäkter ökade 9,9 procent till 84,1 (76,5) miljoner kronor.

Bruttomarginalen uppgick till 63,3 (61,2) procent.

Ebitda-resultatet uppgick till 8,4 (-0,2) miljoner kronor.

Ebitda-marginalen uppgick till 9,9 (-0,2) procent.

Rörelseresultatet uppgick till 7,0 (-1,8) miljoner kronor.

Resultat före skatt uppgick till 6,9 (-2,1) miljoner kronor.

Periodens resultat uppgick till 5,5 (-2,2) miljoner kronor.

Kassaflödet från löpande verksamheten 0,9 (4,0) miljoner kronor.

Resultat per aktie uppgick till 1:13 (-0:45) kronor.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Säljer Gymgrossisten till reapris

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152