Eko och premium inga hyllvärmare på Systemet

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Fortsatt stort förtroende för svenska Systembolaget, av kunder som efterfrågar alltmer alokoholfritt och eko och gärna väljer varor med en högre prislapp.

Förra året omsatte Systembolaget 28 469 miljoner kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. En bidragande anledning till den ökade omsättningen är den så kallade premiumiseringstrenden – att kunderna väljer produkter från de något dyrare segmenten, skriver bolaget i sin bokslutskommuniké för 2016.

Rörelseresultatet för helåret uppgick till 217 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 179 miljoner föregående år och beror främst på lägre avskrivningar i år. Ytterligare en förklaring är att Systembolaget under året arbetat med kostnadseffektiva lösningar genom ett nytt affärssystem och översyn av processer, skriver ledningen.

– Alkoholfritt och ekologiskt producerade drycker är andra segment som har ökat. Försäljningsvolymen av det alkoholfria sortimentet ökade med 11 procent 2016, jämfört med föregående år. Enligt CANs senaste undersökning håller trenden mot minskad alkoholkonsumtion i sig, vilket är väldigt glädjande, säger vd Magdalena Gerger.

Nöjda monopolkunder

Sifo mäter regelbundet allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt, med ett mått som kallas OPI. OPI låg 2016 fortfarande högt, på 76 procent. Nöjd Kund Index (NKI) visade vid senaste mätningen ett resultat på 84, samma siffra som förra årets rekordnivå, konstaterar Systembolagets ledning i ett pressmeddelande.

Synen på Systembolagets samhällsansvar, ett av de kvalitetsområden som är viktigast för kunderna, ökar och bidrar till den fortsatt höga nivån.

– Det är glädjande att vårt långsiktiga fokus på kundmötet ger tydliga resultat och att vi även detta år har ett starkt stöd för ensamrätten och ett högt NKI, säger Magdalena Gerger.

"Begränsar alkoholskadorna"

2017 kommer Systembolagets nya strategiska plan att omsättas i verksamhetsnära aktiviteter. Fokus kommer att ligga på att fortsätta satsa på kundmötet och att öka kunskapen om alkoholens risker.

– Tack vare Systembolagets ensamrätt begränsas alkoholskadorna i Sverige, och färre människor far illa av alkoholens effekter, säger Magdalena Gerger.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Säljer Gymgrossisten till reapris

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Blomsterlandet öppnar nytt

Nyhetsbrev

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Arkiv

Joakim Hansson blir vd

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Morakniv växer i rekordtakt

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124