23948sdkhjf

Nätmaten ökade 30 procent 2016

2016 var året då fler upptäckte fördelarna med att näthandla maten enligt Postnords e-barometer. Visserligen kom dagligvaruhandlarna sent in i racet -men de har en del att lära andra e-handlare.
Svenska dagligvaruhandlare har varit sena med att erbjuda digital livsmedelshandel, och det är ännu bara en bråkdel av all mat som säljs via nätet.

Bland e-handelskonsumenterna var det bara 7 procent som hade handlat livsmedel på nätet 2016.

Men ökningen var 30 procent under helåret, visserligen backade den till 23 procent under fjärde kvartalet. En gissning är att många handlar helgmaten i butik som de varit vana vid.

I e-barometern skissas den typiska nätmatkunden: en småbarnsförälder med stressigt liv, som hellre vill få maten hemlevererad än att stressa runt i butik.

Postnord tror på en fortsatt hög tillväxt när det gäller nätmat.

Postnords e-handelanalytiker Carin Blom säger att 2016 var året då livsmedel på nätet brakade loss och att branschen kommit in i en tillväxtfas. Men fortfarande är det bara 1,5 procent av all mat som näthandlas.

–Lösplocket driver tillväxten, medan matkassar har tappat, säger hon.

Hon framhåller också att dagligvaruhandeln driver logistikutvecklingen:
- De ligger i framkant när det gäller hemleveranser och smarta leveranslösningar. Det är en bransch som andra e-handlare kan lära mycket av.

Hon råder också e-handlare i andra branscher att se och lära av dagligvaruaktörernas sätt att bygga lojalitet hos sina e-handelskunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094