23948sdkhjf

Jula nysatsar digitalt

Den klassiska katalogens uttryck och gestaltning är grunden för Julas digitala satsning. I dagarna lanseras Julas app som ska innehålla katalogen, och som framöver också ska byggas på med olika tjänster.



Skarabaserade varuhuskedjan Jula startade som ett postorderföretag på 1970-talet. När företaget börjat etablera varuhus på 90-talet flyttades fokus och postorder och sedermera e-handel fick stå tillbaka. Till mångas förvåning lades Julas e-handel ner för ett antal år sedan.
Den tryckta katalogen ansågs ändå viktig. Den trycktes och distribuerades till kunderna tills den för bara ett par år sedan endast distribuerades som PDF på hemsidan.
– Den klassiska Jula-katalogen är en kulturbärare, viktig både för våra kunder och för oss, säger Julas marknadsdirektör Jonas Järrenfors till dagenshandel.se.
Och det är den klassiska katalogen som nu gör grunden för Julas nya app, som är anpassad för mobiler och plattor i både Apple och Android-format.
Dagens e-shoppar är uppbyggda på likartat sätt. Vi vill skilja ut oss från mängden och hämtar i stället inspiration ur vår egen historia. Uttrycket och estetiken kommer från den klassiska produktkatalogen, men vi har lagt till modern funktionalitet. Sidorna swipas, varje produkt är försedd med fördjupat material, och den uppdateras kontinuerligt, berättar Jonas Järrenfors.
Även tryckta medier har en viktig funktion hos Jula. I de tryckta katalogernas ställe kommer nu en ny printprodukt, som ska vara ett mellanting mellan katalog och magasin och utkomma inför varje ny säsong. Den ska innehålla både produktnyheter och inspirerande texter och bilder.
Vårkatalogen distribueras till varuhusen nu, och den innehåller inspiration inför vårens projekt, säger han.
Han beskriver arbetet med Julas nya app som en process – nya funktioner kommer att läggas till.
Den är bland annat tänkt att bli en bärare av e-handel: så småningom ska det bli möjligt att handla direkt från katalogen i appen.
– När Jula lade ner sin e-handel för ett antal år sedan var det för att man ville göra om och göra rätt när rätt läge uppstod. Det har dröjt tills nu, säger Jonas Järrenfors.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14