23948sdkhjf

Tyskar e-handlar kontant

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ja, det är sant! I Tyskland har en ny möjlighet att betala kontant för sina e-handelsköp blivit mäkta populär.

I Sverige är  det ganska vanligt att betala med sin smartphone och kontanterna försvinner mer och mer. I Tyskland regerar kontanterna även on-line.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Sedan en tid tillbaka finns en ny trend, att handla på nätet men betala kontant för dina varor i till exempel kassan på närmaste stormarknad. Den här trenden skapades av det tyska företaget barbezahlen.de, som översatt betyder kontantbetala.de. Idag finns det mer än 100 nätbutiker som erbjuder det nya betalningssystemet och mer än 10 000 ställen där kunden kan betala för sina webb-köp.

Det skriver Tysk-Svenska handelskammaren i ett nytt inlägg på sin hemsida.

Inlägget innehåller en trendspaning som kan vara till nytta för svenska e-handlare som vill lyckas på den tyska marknaden.

Appar ökar i betydelse

Man kan se en ny trend i Tysklands e-handel: tyska internetanvändare surfar mer och mer med mobila enheter istället för att använda datorn. Fortfarande är det 64 procent som använder sin laptop medan 27 procent e-handlar med hjälp av surfplatta och 39 procent med en smartphone.

I detta sammanhang blir också appar allt viktigare. Mer än hälften av smartphone- och surfplatteanvändare använder appar när de handlar online. En app som är attraktiv och väl fungerande är därför avgörande för att dra till sig kunder.

Använd Amazon

Att erbjuda sina produkter via nätbutiken Amazon är också att rekommendera. De är Tysklands största e-handelsbutik och omsatte 10,9 miljarder euro, motsvarande 103,8 miljarder svenska kronor, under 2015.

Mobila plånböcker

I Tyskland har, trots förkärleken för kontanter och fakturor, olika innovativa lösningar som digitala plånböcker så kallade ”Mobile wallets” lett till att antal betalningar med smarta mobiler ökat.

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

Många av de tyska e-handelskunderna är dock fortfarande tveksamma inför digitala betalningssätt framför allt på grund av säkerhetsaspekten och oro för att släppa in nätet i sin privatsfär.

Misstro

Enligt en undersökning gjord av TNS Emnid anger två tredjedelar av de tillfrågade personerna att de har en omfattande misstro mot nätsäkerheten och mer än varannan tysk vill skydda sina personuppgifter på nätet på grund av oron för att få sin identitet kapad. För tyskarna är det därmed fortfarande viktigt att skydda privatsfären online, vilket påverkar inställningen till nätbetalningar negativt.

Medan kortbetalning ligger på första plats för e-handel i Sverige är det i Tyskland autogirot med drygt 30 procent som är mest populärt i statistik från 2015 och 2016. På andra plats ligger digitala betalningssätt som PayPal eller Giropay (26,4 procent). Giropay innebär att kunden genomför betalningen via sin egen internetbank. Detta  kräver ingen ytterligare registrering på sajten man handlar på. På tredje plats ligger fakturabetalning och kortbetalning kommer först på fjärde plats med 15,7 procent.

 

Källa: Tysk-Svenska Handelskammaren
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.155