23948sdkhjf

Tyskar e-handlar kontant

Ja, det är sant! I Tyskland har en ny möjlighet att betala kontant för sina e-handelsköp blivit mäkta populär.

I Sverige är  det ganska vanligt att betala med sin smartphone och kontanterna försvinner mer och mer. I Tyskland regerar kontanterna även on-line.

Sedan en tid tillbaka finns en ny trend, att handla på nätet men betala kontant för dina varor i till exempel kassan på närmaste stormarknad. Den här trenden skapades av det tyska företaget barbezahlen.de, som översatt betyder kontantbetala.de. Idag finns det mer än 100 nätbutiker som erbjuder det nya betalningssystemet och mer än 10 000 ställen där kunden kan betala för sina webb-köp.

Det skriver Tysk-Svenska handelskammaren i ett nytt inlägg på sin hemsida.

Inlägget innehåller en trendspaning som kan vara till nytta för svenska e-handlare som vill lyckas på den tyska marknaden.

Appar ökar i betydelse

Man kan se en ny trend i Tysklands e-handel: tyska internetanvändare surfar mer och mer med mobila enheter istället för att använda datorn. Fortfarande är det 64 procent som använder sin laptop medan 27 procent e-handlar med hjälp av surfplatta och 39 procent med en smartphone.

I detta sammanhang blir också appar allt viktigare. Mer än hälften av smartphone- och surfplatteanvändare använder appar när de handlar online. En app som är attraktiv och väl fungerande är därför avgörande för att dra till sig kunder.

Använd Amazon

Att erbjuda sina produkter via nätbutiken Amazon är också att rekommendera. De är Tysklands största e-handelsbutik och omsatte 10,9 miljarder euro, motsvarande 103,8 miljarder svenska kronor, under 2015.

Mobila plånböcker

I Tyskland har, trots förkärleken för kontanter och fakturor, olika innovativa lösningar som digitala plånböcker så kallade ”Mobile wallets” lett till att antal betalningar med smarta mobiler ökat.

Många av de tyska e-handelskunderna är dock fortfarande tveksamma inför digitala betalningssätt framför allt på grund av säkerhetsaspekten och oro för att släppa in nätet i sin privatsfär.

Misstro

Enligt en undersökning gjord av TNS Emnid anger två tredjedelar av de tillfrågade personerna att de har en omfattande misstro mot nätsäkerheten och mer än varannan tysk vill skydda sina personuppgifter på nätet på grund av oron för att få sin identitet kapad. För tyskarna är det därmed fortfarande viktigt att skydda privatsfären online, vilket påverkar inställningen till nätbetalningar negativt.

Medan kortbetalning ligger på första plats för e-handel i Sverige är det i Tyskland autogirot med drygt 30 procent som är mest populärt i statistik från 2015 och 2016. På andra plats ligger digitala betalningssätt som PayPal eller Giropay (26,4 procent). Giropay innebär att kunden genomför betalningen via sin egen internetbank. Detta  kräver ingen ytterligare registrering på sajten man handlar på. På tredje plats ligger fakturabetalning och kortbetalning kommer först på fjärde plats med 15,7 procent.

 

Källa: Tysk-Svenska Handelskammaren

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078