Köpcentrumskeptiker fick handelslektion i Sickla

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Behöver köpcentrumutbyggnaden hejdas? Landstingsrådet Gustav Hemming, C framförde förslaget i en debattartikel nyligen, och får mothugg av Svensk Handel.

På måndagseftermiddagen lockade Svensk Handels besöksnäringsexpert Elisabet Elmsäter och näringspolitiske chef Mats Hedenström ut centerpartistiska regionplanelandstingsrådet Gustav Hemming till Sickla Köpkvarter för att diskutera handelns roll i Stockholms utveckling.

Moratorium?

Besöket var föranlett av att Gustav Hemming strax före nyår skrivit en debattartikel i Svenska Dagbladet, där han föreslog ett moratorium för byggandet av nya köpcentrum i Stockholmsområdet.
Ett förslag som ur Svensk Handels perspektiv inte var så välbetänkt.
–Jag skrev en replik, men vi tyckte att det skulle vara roligare att fortsätta samtalet i butiksmiljö, säger Mats Hedenström.
Därför har de nu sammanstrålat på Nilson Shoes i Sickla, där skokedjans regionchef Veronica Wallin tar emot och berättar om kedjans olika varumärken, som täcker i princip alla behov – från Jerns klassiska kvalitetsskor till barnfamiljernas Skopunkten.
–Vi ser en helt annan konkurrensbild i dag än för bara 5 år sedan. Att vara butikssäljare i dag är mycket svårare än förr – det krävs servicekänsla och produktkunskap på helt andra nivåer, när vi konkurrerar med e-handeln, säger Veronica Wallin. Hon framhåller också att handlare helst vill vara i städernas centrum, men att det är extremt svårt att hitta lägen i staden.
– Dessutom är det så att cityhandeln passar bäst för vissa grupper, medan externhandeln är perfekt för barnfamiljer, anser hon.

Tillgänglighet

Gustav Hemming lyfter fram tillgängligheten som avgörande. Att bygga externhandelsområden som kräver bil är inte en framtidslösning, säger han. I sin artikel målade han upp en sorglig bild av övergivna köpcentrum i isolerade lägen som inte kan användas till något annat.
Mats Hederström framhåller å sin sida att det runt många gamla externhandelsplatser nu byggs bostäder, så att de blir en del av staden.
- Barkarby, Täby Centrum, Sickla, alla håller på att utvecklas till lokala centrum, och runt Mall of Scandinavia byggs det också mängder av bostäder och arbetsplatser, säger han.

Planera för handel
Stadskärnorna håller på många håll på att konkurreras ut av externhandel.
I ett köpcentrum finns det en fast styrning. Där är det fastighetsägaren som sätter regler och ramar, säger Elisabet Elmsäter som menar att detta saknas i städerna.
Läs också: Tusentals mindre företag missar lagen

- Om stadshandeln ska kunna konkurrera med externhandel är det viktigt att kommunernas politiker intresserar sig för handelsfrågorna, att olika intressenter samarbetar och att någon har mandat och vilja att styra, säger hon.
Läs också: Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Detta har börjat hända i en del städer på senare år.
Både Gustav Hemming och Mats Hedenström är eniga om att handeln bör vara med tidigare när nya stadskvarter och bostadsområden planeras.
– Resultatet skulle bli en mer levande och attraktiv stadsmiljö menar de.

Källa: Svensk Handel


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151