Ökad förlust för Åhléns

| Av Habit/Kajsa Åström | Tipsa redaktionen

Varuhuskedjan ”under press” – minskad omsättning och fördubblad förlust. 2016 var inget gott år för Åhléns, om man ser till omsättning och resultat.



Åhléns tillväxt och lönsamhet är under press, skriver Axel Johnsons vd och koncernchef Mia Brunell Livfors, i en kommentar till koncernens bokslut för 2016. Samtliga av portföljbolagen – Axfood, Martin & Servera, Novax och Kicks – redovisar rekordresultat. Undantaget är Åhléns.

Åhléns omsättning i fjol minskade till 4 818 miljoner kronor jämfört med 4 985 miljoner 2015. Förlusten nästan fördubblades. Från –59 miljoner kronor 2015 till fjolårets –114 miljoner kronor. 

Åhléns stängde totalt sex varuhus förra året. Lika många planeras att stängas i år, enligt information till Habit. Varsel och uppsägningar hamnade också i blickfånget under fjolåret som en konsekvens av varuhusstängingarna och neddragningar på huvudkontoret i Stockholm.

”Bolaget går nu igenom ett förändringsprogram som ska säkerställa lönsamhet”, står det i bokslutet. Gustav Öhrn, ny vd sedan i somras, har till uppgift att vända utvecklingen.  



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Bygghemma köper möbelföretag

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.182