Rekordresultat för hemmafixarkedjan

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Det tredje kvartalet är hemmafixarkedjan Clas Ohlsons största och viktigaste, Den här gången kan bolaget summera en försäljningstillväxt på 9 procent. - Trots fortsatt negativ påverkan av effekter från valutasäkringar i norska kronan, levererar Clas Ohlson ett rekordresultat, summerar vd i niomånadersrapporten..

Försäljningen i kronor landar på 2 695 miljoner. Det motsvarar en försäljningstillväxt om 3 procent i jämförbara enheter.
– Det har varit bra fart i såväl våra butiker som vår e-handel under vintermånaderna och vi ser tillbaka på en julhandel som vi kan vara riktigt nöjda med, säger Peter Jelkeby, tillförordnad vd och koncernchef Clas Ohlson AB.

Säljer 40 procent i Norge

Resultatet är bättre än motsvarande period föregående år trots negativa effekter från valutasäkringar i den norska kronan, skriver ledningen i rapporten och påpekar att eftersom nästan 40 procent av försäljningen sker i Norge är en starkare norsk krona i grunden positiv för Clas Ohlson.

Fortsatt tillväxt och expansion internationellt
Kedjan ska fortsätta att satsta på växa utanför Norden. Första steget i etableringen i Tyskland med e-handel och tre butiker i Hamburg är avklarat.
Omstruktureringsprogrammet i Storbritannien rullar på med strategin att koncentrera butiker i Londons närhet.
Läs också: Svensk lågprissuccé till Tyskland

Nästa räkenskapsår ska kedjan utöka butiksnätverket med 10 till 15 butiker på befintliga marknader kompletterat med tillväxt i e-handel, lovar vd i samband med rapportpresentationen.
Det nya mindre butiksformatet, Clas Ohlson compact store, ingår i omnikanalsatsningen liksom serviceerbjudandet om att hyra verktyg hos kedjan.

Till sommaren får bolaget ny vd och koncernchef. Som tidigare meddelats blir det Lotta Lyrå, en långvägare inom Ikeagruppen som nu senast kommer från uppdraget som utvecklings- och expansionschef.

CLAS OHLSONS TREDJE KVARTAL
Försäljningen ökade med 9 % till 2 695 Mkr (2 482), 5 % i lokala valutor
Rörelseresultatet ökade med 2 % till 390 Mkr (382)
Läs också: Fixarkedjan går över till socker

Vinst efter skatt ökade med 4 % till 305 Mkr (294)
Butiksbeståndet utökades med 5 butiker (netto), som en tredje butik i Hamburg och en andra franchisebutik i Dubai

CLAS OHLSONS NIO MÅNADER
Försäljningen ökade med 5 % till 6 415 Mkr (6 098), 4 % i lokala valutor
Rörelseresultatet uppgick till 592 Mkr (633)
Vinst efter skatt uppgick till 459 Mkr (486)
Vinst per aktie uppgick till 7,28 kr (7,70)
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 763 Mkr (908)



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134