23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Försäljningen ökar men lönsamheten släpar

Handelsbarometern för mars visar att handlarna tror på stigande försäljning de kommande månaderna, men förväntningarna på nyanställningar och lönsamhet är fortsatt låga.

. Sammantaget landar Framtidsindikatorn på 100,9 i Handelsbarometern för mars månad.

– Trots god försäljning är det många handlare som är skeptiska kring butikens lönsamhet. Det är en varningsflagga, vi måste fråga oss vad som händer när försäljningen vänder nedåt, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.

Påsken är en av dagligvaruhandelns viktigaste högtider. Det gör att dagligvaruhandlarnas framtidstro ökar. Även i sällanköpsvaruhandeln, som påverkas mindre av försäljningen kring påsk, är tongångarna något mer positiva, enligt pressmeddelandet från Svensk Handel.

Reaperioden är avklarad och våren väntar, det gör att sällanköpshandeln hoppas kunna återhämta sig.

– Påsk och ljusare vårväder står för dörren. Det brukar höja förväntningarna och ingjuta viss optimism bland handlarna, säger Jonas Arnberg.

Framtidstron är fortsatt större för den egna butiken men förväntningarna på detaljhandeln i stort knappar in.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.064