Så gör Clas Ohlson i Tyskland

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Clas Ohlsons fortsatta expansion i Tyskland kan innebära ytterligare butiker under nästa verksamhetsår som sträcker sig fram till och med april 2018.

Det säger Clas Ohlsons tillförordnade vd Peter Jelkeby till Nyhetsbyrån Direkt.
Clas Ohlson öppnade sin första butik i Hamburg i mitten av maj 2016 och har följt upp det med ytterligare två Hamburgbutiker, en i mitten av september och en i slutet av november. Sedan oktober finns även e-handel på den tyska marknaden.
– Tyskland går bra. Vi har en bra respons och en bra plattorm nu med våra tre butiker. Vi har en bra feedback från kunderna och det är som vi upplever det inte längre bara nyhetens behag. Snittkvittot är förhållandevis positivt med tanke på hur länge vi varit verksamma i Tyskland och vi har en bra konverteringsgrad, säger Peter Jelkeby.
Ni har talat om en utvärderingsperiod i Tyskland på ett till två år?
– Vi tittar på det här hela tiden och jag kan inte säga exakt när vi är redo för nästa steg. Det är viktigt att poängtera att vi är långsiktiga, säger Peter Jelkeby.
Koncernen ska öppna 10-15 nya butiker netto under nästa verksamhetsår som börjar i maj 2017 och som sträcker sig till och med april 2018.
Några fler tyska butiker i de planerna?
– Det skulle kunna hända, men i dag finns det inga konkreta planer. Vi har en pipeline vi jobbar med, men vi är ännu inte där att vi kan bekräfta något. Det kan hända, men det är ingenting jag kan bekräfta i dag, säger Peter Jelkeby.


Peter Jelkeby om de övriga marknaderna tredje kvartalet:
* Sverige: "Marknaden är stabil och vi tar andelar"
* Norge: "Vi är nöjda med Norge, det viktiga är att vi tar marknadsandelar"
* Finland: "Marknaden fortfarande generellt tuff med lite positivare signaler jämfört med tidigare. Vi fortsätter gå starkt"
* UK: "Trög marknad. Men positiv trend för de mindre butikerna i London"
* Franchise Dubai: "Butik två (som öppnades november 2016) har levererat generellt bra. Vi är fortfarande i en utvärderingsperiod för att bedöma om/hur vi ska gå vidare"

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny vd på Indiska

Hon kliver på som vd för mode- och inredningskedjan och efterträder David Rönnberg. Rekryteringen har skett internt.

Sveriges e-handelsraketer kartlagda

Intresset för köpcentrum avtar

Köpcentrum och handelsområden är vinnarna när 2016 års detaljhandel summeras, men intresset för att bygga ny handelsyta avtar.

Passagen blir ny Stockholmssiluett

Bullar poppar upp på Designtorget

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Arkiv

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

Här öppnar Elgiganten

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Smarta saker på NK i höst

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Sealife lämnar Kungsgatan

Disney kommer till Täby

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Europris har valt nytt centrallager

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Nu kommer årets rosa produkter

Postnord tappar i koncernledningen

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Scorett tar över Wallenbergs

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17