23948sdkhjf

Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

Handeln har nått en brytpunkt, där e-handeln transformerat hela distributionen av mode. Det säger Mats Ljungström, vd för klassiska herrmodemärket Sir of Sweden som i dagarna har förvärvat modeportalen och e-handelsbolaget Frontmen.

Sir of Sweden, grundat 1925, är en av Sveriges äldsta producenter av herrkonfektion. Bolaget drivs av Mats Ljungström som är barnbarn till grundaren Valter Ljungström.

Bolaget har nu förvärvat Frontmen, som är en multibrand webb-shop och modeportal som grundats av Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén. De båda kommer att leda
digitaliseringsarbetet med det anrika klädföretaget.
Satsningen är uppbackad av superentreprenören Erik Paulsson, grundare av bland annatbörsbolagen Peab och SkiStar. Han är storägare och styrelseordförande i den nya koncernen.

Sir of Sweden  har under de senaste åren öppnat flaggskeppsbutiker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Under 2016 insåg Sir of Swedens ledning att handeln nått en brytpunkt även i den konservartiva herrmodebranschen.

–E-handel är inte längre ett komplement utan en kärnverksamhet.Därför bestämde vi oss för att göra en digital offensiv, och började leta aktivt efter en partner, säger han till dagenshandel.se.

För Sir of Sweden innebär affären att de kan gå direkt på konsument, och att de har kontroll över hela kedjan från sömmerska till slutkonsument.

För modeportalen Frontmen.com innebär affären att de får dubbla marginaler, både en tillverkarmarginal och en detaljhandelsmarginal, vilket ökar deras lönsamhet.

Oscar Arrsjö lovar att Sir of Sweden inom kort kommer att kunna erbjuda en ännu bättre köpupplevelse för alla nuvarande och blivande kunder.

- Vi har en riktigt rolig resa framför oss, säger Oscar Arrsjö, vd på Frontmen.com.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08