Klassisk herrmodetillverkare köper modeportal

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Handeln har nått en brytpunkt, där e-handeln transformerat hela distributionen av mode. Det säger Mats Ljungström, vd för klassiska herrmodemärket Sir of Sweden som i dagarna har förvärvat modeportalen och e-handelsbolaget Frontmen.

Sir of Sweden, grundat 1925, är en av Sveriges äldsta producenter av herrkonfektion. Bolaget drivs av Mats Ljungström som är barnbarn till grundaren Valter Ljungström.

Bolaget har nu förvärvat Frontmen, som är en multibrand webb-shop och modeportal som grundats av Oscar Arrsjö och Mathias Hulvén. De båda kommer att leda
digitaliseringsarbetet med det anrika klädföretaget.
Satsningen är uppbackad av superentreprenören Erik Paulsson, grundare av bland annatbörsbolagen Peab och SkiStar. Han är storägare och styrelseordförande i den nya koncernen.

Sir of Sweden  har under de senaste åren öppnat flaggskeppsbutiker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Under 2016 insåg Sir of Swedens ledning att handeln nått en brytpunkt även i den konservartiva herrmodebranschen.

–E-handel är inte längre ett komplement utan en kärnverksamhet.Därför bestämde vi oss för att göra en digital offensiv, och började leta aktivt efter en partner, säger han till dagenshandel.se.

För Sir of Sweden innebär affären att de kan gå direkt på konsument, och att de har kontroll över hela kedjan från sömmerska till slutkonsument.

För modeportalen Frontmen.com innebär affären att de får dubbla marginaler, både en tillverkarmarginal och en detaljhandelsmarginal, vilket ökar deras lönsamhet.

Oscar Arrsjö lovar att Sir of Sweden inom kort kommer att kunna erbjuda en ännu bättre köpupplevelse för alla nuvarande och blivande kunder.

- Vi har en riktigt rolig resa framför oss, säger Oscar Arrsjö, vd på Frontmen.com.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Här öppnar Elgiganten

Sealife lämnar Kungsgatan

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157