God tillförsikt hos näthandlarna

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Näthandlarna tror på ett starkt handelsår. Mer än varannan svensk e-handlare spår en ökad försäljning jämfört med föregående år. Hemelektronik är den bransch som man tror mest på. Böcker och media minst.

Det visar Paysons e-handelsindikator, som bygger på en enkät med 600 svenska e-handlare.

Hela 84 procent av de tillfrågade handlarna väntar sig tillväxt under de kommande tre månaderna.

41 procent tror på stark tillväxt
Sex av tio tror nämligen på en ökad försäljning under 2017 jämfört med fjolåret. Hela 41 procent av e-handlarna svarar att de väntar sig en stark eller mycket stark tillväxt under de kommande tre månaderna. Endast en procent spår en negativ tillväxt under samma period.
– Den svenska e-handeln fortsätter att växa i snabb takt och därmed ökar även konkurrensen på marknaden. Undersökningen visar också att e-handlare upplever hård konkurrens som det största hotet mot deras tillväxt. Det är därför tydligt att företagen behöver fortsätta att utvecklas i allt från produktutbud och tjänster till marknadsföring och betalningslösningar, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Teknik i topp 
Hemelektronik är den bransch e-handlarna tror mest på för året. Därefter kommer kläder och skor samt skönhet och hälsa. Också livsmedel, en bransch som vuxit sig allt starkare under 2016, finns med på topplistan. Den bransch e-handlarna tror minst på är böcker och media.

De branscherna tror e-handlarna mest för 2017:
1. Hemelektronik                   22 %
2. Kläder & skor                    17 %
3. Skönhet & hälsa               17 %
4. Livsmedel                         11 %
5. Sport & fritid                     10 %



 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Vill ha nattarbete

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Lidls expansion – ett magplask

Inviger station i Pajala

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.204