Lidl gör butiken tydligare

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Det duggar tätt med nypremiärer hos Lidl Senast ut ”i ny kostym” butikerna i Gävle, Västervik och Ekerö förra fredagen. Enkelt att hitta i butiker med nordisk känsla, är tanken bakom.

Uppdateringen är ett arbete som pågått hos Lidl sedan hösten 2015 där kedjan i Sverigebörjade uppdatera city- och specialbutikerna. Sommaren 2016 var hela den omställningen klar.
Sedan vidtog det större steget, uppdatering även av standardbutikerna. 55 sådana är omställda nu.

Fler än hälften omställda
Mönstret har varit att butikerna haft stängt måndag- torsdag för att sedan "nypremiära" med festligheter, erbjudande och barnaktiviteter de återstående dagarna i samma vecka. 
Totalt har 92 av Lidls 169 svenska butiker det nya konceptet.

Enklare att hitta
Omgörningen handlar om ökat fokus på färskhet och enklare navigering i butik.
– Så många som tre butiksuppdateringar i veckan har våra fantastiska team lyckats med, säger svenska Lidls pr- och pressansvarig Therése Hultén och fortsätter:
– Det som vi satsat mycket på och som är kopplat till vad svenska kunder önskar och efterfrågar är just en tydlighet och en lugn känsla i butik: ny och tydlig skyltning vid gångar och väggar i ett nytt formspråk som både underlättar och gör navigeringen attraktivate. Generellt har vi satsat på en lugn, avskalad och skandinavisk känsla i butiken. 

"Världens grönaste butik"
Kedjan gör inte bara om utan öppnar också nytt. Förra årets nyöppning var Växjöbutiken. Här handlar det om nytänkt från grunden i butiksutformningen, med bland annat stora glasfronter som släpper in naturligt dagsljus, träbjälkar och hög takhöjd.
– Växjöbutiken har nu dessutom utsetts till världens grönaste nya handelsbutik vid BREEAM Awards den 7 mars, avslutar Therése Hultén.

Nästa nummer av Dagens Handel på papper har temat butik. Läs mer där om nya butikskoncept och vårens nyöppningar!

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Sealife lämnar Kungsgatan

Här öppnar Elgiganten

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Smarta saker på NK i höst

Disney kommer till Täby

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171