Lidl gör butiken tydligare

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Det duggar tätt med nypremiärer hos Lidl Senast ut ”i ny kostym” butikerna i Gävle, Västervik och Ekerö förra fredagen. Enkelt att hitta i butiker med nordisk känsla, är tanken bakom.

Uppdateringen är ett arbete som pågått hos Lidl sedan hösten 2015 där kedjan i Sverigebörjade uppdatera city- och specialbutikerna. Sommaren 2016 var hela den omställningen klar.
Sedan vidtog det större steget, uppdatering även av standardbutikerna. 55 sådana är omställda nu.

Fler än hälften omställda
Mönstret har varit att butikerna haft stängt måndag- torsdag för att sedan "nypremiära" med festligheter, erbjudande och barnaktiviteter de återstående dagarna i samma vecka. 
Totalt har 92 av Lidls 169 svenska butiker det nya konceptet.

Enklare att hitta
Omgörningen handlar om ökat fokus på färskhet och enklare navigering i butik.
– Så många som tre butiksuppdateringar i veckan har våra fantastiska team lyckats med, säger svenska Lidls pr- och pressansvarig Therése Hultén och fortsätter:
– Det som vi satsat mycket på och som är kopplat till vad svenska kunder önskar och efterfrågar är just en tydlighet och en lugn känsla i butik: ny och tydlig skyltning vid gångar och väggar i ett nytt formspråk som både underlättar och gör navigeringen attraktivate. Generellt har vi satsat på en lugn, avskalad och skandinavisk känsla i butiken. 

"Världens grönaste butik"
Kedjan gör inte bara om utan öppnar också nytt. Förra årets nyöppning var Växjöbutiken. Här handlar det om nytänkt från grunden i butiksutformningen, med bland annat stora glasfronter som släpper in naturligt dagsljus, träbjälkar och hög takhöjd.
– Växjöbutiken har nu dessutom utsetts till världens grönaste nya handelsbutik vid BREEAM Awards den 7 mars, avslutar Therése Hultén.

Nästa nummer av Dagens Handel på papper har temat butik. Läs mer där om nya butikskoncept och vårens nyöppningar!

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Chokladcafé satsar på franchise

Varumärkesintrång ett växande problem

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Planerar uppsägningar

Så sålde RNB i december

Modekoncernen överväger emission och släpper med anledning därav en försäljningsuppdatering mitt i kvartalet.

Ikea investerar i Matsmart

Matsmart fyller kassan för tillväxt när Ikea-koncernen står som ny minoritetsägare i bolaget.

Rekordförsäljning för Apotea.se

Nyhetsbrev

Lägger ner en butik och flyttar en annan

Arkiv

Uppåt för byggmaterialhandeln

Försäljningen ökade nära fem procent år 2017.

Idag öppnas Amazons automatiska butik

Efter tekniska problem och flera förseningar öppnar butiken nu för allmänheten.

Kameror avslöjade stöldhärva på Gekås

Vill ha nattarbete

På nytt jobb
Möblerar om i ledningsgruppen

Jakt och inredning

De öppnar butiker i nya handelsfastigheten i hörnet Humlegårdsgatan och Grev Turegatan i Stockholm.

5

Stopp för kontanterna

På nytt jobb
Ny chef på Nets

På nytt jobb
Han tar över på Elon

De är mest beundrade

Lidls expansion – ett magplask

De tar plats i Mölndal galleria

43 butiker, caféer och restauranger är klara att flytta in i Mölndal galleria som slår upp portarna i år.

Rätt kläder efter väder med väder-app

Välkomnar Postnords åtgärder

”Låt oss hoppas att arbetet sker skyndsamt”, säger Stefan Kvarfordt, EU-ansvarig på Svensk Handel.

Inviger station i Pajala

1

Postnord höjer avgifterna

Outnorth med ny majoritetsägare

Fredells lämnar Woody

På nytt jobb
Han blir ny vd för Elodie Details

Ackordsförslaget godkänt - rekonstruktionen upphör

Slutförhandlar frihandelsavtal

Värvar en miljon medlemmar på ett år

På nytt jobb
Hon är Cloettas nya vd

Pricer levererar

Julen lyfte Marimekko

Butiker måste satsa på upplevelser

Ökar försäljningen

Han tar plats på Dustin

Sparkar 5 000

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.414