Receptfritt: Ökad tillgänglighet och lägre priser

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Priserna på receptfria läkemedel är lägre på andra försäljningsställen än apotek. Det visar Konkurrensverkets undersökning som undersökt på vad som skett med storsäljande receptfria läkemedel sedan apoteksreformen 2009.

Undersökningen visar också att tillgängligheten ökat.

De storsäljande receptfria läkemedel som ingått i undersökningen har i genomsnitt 11 procent lägre pris på andra försäljningsställen jämfört med apotek. Men variationerna är stora, både inom och mellan olika kategorier av läkemedel, konstaterar Konkurrensverket. Allra störst är skillnaden för medel mot värk och feber där priserna ligger i genomsnitt 22 procent lägre på andra försäljningsställen jämfört med apotek.

– Det faktum att utbudet av receptfria läkemedel har ökat, och att de har blivit billigare utanför apotek, visar att apoteksreformen i dessa avseenden varit framgångsrik, säger Konkurrensverkets tf. generaldirektör Karin Lunning.

Apoteksreformen 2009 innebar bland annat att vissa receptfria läkemedel får säljas utanför apotek, och att det statliga apoteksmonopolet avskaffades. Reformen möjliggjorde även att nya varumärken av receptfria läkemedel trädde in på marknaden med lägre priser som har gynnat konsumenterna. För de konsumenter som är aktiva och jämför priser går det att spara pengar.

Som en effekt av apoteksreformen har det i högre grad kommit in generika produkter på marknaden, alltså preparat med annat varumärke men med samma verksamma substans som originalmärket. Dessa preparat säljs oftast på apoteken. Utanför apoteken är originalmärkena vanligast.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Intersport pudlar om kampanj

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.16