Skärholmen lokalanpassar musik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det är Spotify-backade Soundtrack Your Brand som i dagarna lanserar presenterar marknadens första köpcentrum-anpassade soundtrack Stockholm.

Den nya ägaren till Skärholmens centrum, brittiska Grosvenor Europe som har ingått ett avtal med det Spotify-backade företaget Soundtrack Your Brand om att skapa marknadens första köpcentrum-anpassade spellistor.


Soundtrack Your Brand har tidigare skapat spellistor åt enskilda varumärken och återförsäljare, men detta är första gången företaget samarbetar med en ägare eller förvaltare av ett köpcentrum för att skapa en musikalisk identitet till fastigheten. Soundtracket, som nu ska spelas i SKHLM och finns tillgängligt via Spotify, byggs utifrån den mest populära musiken i köpcentrumets närområde.
Musiken är uppdelad i tre spellistor utifrån olika tempon och kommer att uppdateras varje kvartal för att hela tiden spegla närområdets musiksmak.
Målet med spellistorna är att spegla det som är Skärholmen. Vi har gått igenom lokala lyssningsdata från Spotify och funnit att områdets identitet är uttrycksfull, urban och spänner över flera kulturer. Det är ger en väldigt livfull och vibrerande miljö, säger Alf Tumble, Music Curator på Soundtrack Your Brand.
Han förklarar att man har använt informationen och lyssningsmönster för att kunna ta reda på vilka spår som skulle tilltala de olika besökarna mest och vid vilken tidpunkt. Soundtracket består av en blandning av genrer, språk och tempon tanken är att det ska skapa en positiv shoppingupplevelse eftersom kunderna kommer att känna sig hemma.
Bland artisterna i SKHLM:s soundtrack finns bl.a. den kände arabiske popartisten Humood Alkhudher, den colombianska gruppen Ondatropica och kenyansk-brittiska elektrogruppen Owiny Sigoma Band. På listorna finns även svenska hjältar som Zara Larsson och internationella storstjärnor som The Weeknd och Shawn Mendes. - Fram tills nu har de enskilda butikerna skapat sina egna spellistor för att matcha sina kunders smak, men det har saknats ett genomgående tema mellan butikerna och i de gemensamma utrymmena i centrumet. Genom att skapa en ljudmässig identitet kan vi ge besökarna en sömlös upplevelse i Skärholmen Centrum och skapa en mer trivsam up
plevelse, säger Carl Strufve, Nordenchef för Grosvenor Europe.
Skärholmens Centrum är mitt inne i en stor omdaning, som dagenshandel.se skrev om höstas och det nya musikinitiativet är en del av den omvandlingen.
Grosvenor planerar att rulla ut lösningen i fler köpcentrum framöver.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Här öppnar Elgiganten

Sealife lämnar Kungsgatan

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128