Slarv med personuppgifter blir dyrt

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Kunden kommer fram till kassan, möts av rutinfrågan é'ru medlem? Nä...Vill du bli? OK. Körkortet blippas och kunden är plötsligt medlem i en kundklubb – utan att riktigt fatta vad det innebär. Nästa år träder den nya Dataskyddförordningen ikraft. Då blir det stopp för ett lättsinnigt användande av personuppgifter.

 

Den 25 maj 2018 börjar förordningen allmänt känd som "GDPR" att gälla i Sverige.
GDPR har kommit till för att stärka den personliga integriteten, säger advokat Henrik Bergström, partner på advokatfirman Bird & Bird.
Det tidigare EU-direktivet har implementerats olika i olika länder inom EU. I Sverige fick vi den svenska personuppgiftslagen (PUL) som är ganska vek. Datainspektionen har varit en relativt passiv tillsynsmyndighet och sanktionerna för den som brutit mot PUL har inte varit särskilt kännbara.


Nu är det dags för harmonisering över hela EU.
GDPR kommer att ställa betydligt högre krav på den som behandlar personuppgifter och man ska i princip inte kunna göra något utan kundens aktiva medgivande.

Bättre kundmöte
–Handlare som har kundklubbar måste först och främst bli mycket mer noggranna i själva kundmötet, säger Henrik Bergström.
Den nya lagen innebär att handlaren måste vara tydlig med hur personuppgifterna används, och ge kunden möjlighet att ta ställning till vilka delar i ett kundklubbsmedlemskap man vill gå med på.
Personuppgifter är idag en handelsvara som delas och i vissa fall säljs till tredje part.

Konsumenten måste få ta ställning till om man vill få erbjudanden från ett annat företag i samma koncern, eller om de uppgifter man lämnat får spridas på annat sätt. Vill kunden ha sitt köpmönster kartlagt för att få riktade erbjudanden? Alla samtycken ska också gå att återkalla och konsumenten ska också kunna få alla sina uppgifter raderade. Informationskravet är betydande och konsumentens rättigheter utökas avsevärt i förhållande till dagens regler.

Onödiga uppgifter får inte sparas

Många företag har mängder av lagrade personuppgifter som inte används, och som inte får sparas ens med dagens krav.
Medvetenheten om att något måste göras ökar, men Henrik Bergström hävdar att det fortfarande finns betydande brister vad gäller insikten om vad som måste göras.
Det är viktigt att företagsledningar börjar förstå vad GDPR betyder för deras bolag, säger Henrik Bergström.

Dyrt
Om företagen inte fått koll på hur de använder personuppgifter kan det stå dem mycket dyrt – sanktionsavgiften kan bli upp till 4 procent av en företagsgrupps globala omsättning.
Dags att sätta igång!
Henrik Bergström är tydlig med vilken ända man bör börja i:
Han kallar det strukturövning.

Hur ser kundmötet ut när man värvar kundklubbsmedlemmar? Vilken typ av insamling görs och vad används insamlad data till? Hur hanteras personuppgifterna i dagsläget?
Just kundmötet har i dag stora brister. Kundklubbarna har vuxit snabbt, tack vare att det är en så enkel procedur att bli medlem, säger han.
Ska GDPR följas till punkt och pricka kommer det att bli betydligt mer komplicerat att värva en medlem. Kunden ska ju ta aktiv ställning till en rad frågor som kan kräva eftertanke.
Företagen behöver hitta en balans mellan enkelhet och lagkrav, säger han.
Som steg två bör man titta på hur väl de rutiner man har i dag motsvarar den kommande lagstiftningen.
Han framhåller att det framför allt är de stora företagen som har mycket att arbeta med, och att de trots sin storlek kan sakna rätt kompetens att hantera personuppgiftsfrågorna.

Utbildning krävs
Han framhåller också att personalen behöver utbildas i hur de ska kommunicera med kunden och att man behöver se över sina avtal med externa parter och uppdatera interna policys kring personuppgiftshantering och IT samt se till att de efterlevs.
– Kapaciteten på it-sidan kan behöva höjas och det kan behöva investeras i nya system. Detta kommer att kosta tid och resurser, säger han.


Det företag som ertappas med att inte ha försökt åtgärda brister kommer att kunna råka illa ut. Datainspektionen kommer att börja arbeta proaktivt, och förutom hårda sanktioner kan slarv med personuppgifter leda till betydande bad-will hos allmänheten.
Ytterligare en viktig komponent i den nya förordningen är att företagen åläggs att rapportera incidenter till datainspektionen inom 72 timmar.
Då krävs det att företagen har rätt verktyg och kompetens för att upptäcka intrångsförsök snabbt.
Det rör sig om väsentliga förändringar för de bolag som hanterar stora mängder med personuppgifter, inte bara i förhållande till kunden men också förändringar av interna processer och IT-system. Har man inte redan startat sitt arbete med dessa frågor redan idag så är det hög tid att göra det nu, säger han avslutningsvis.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny Sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Nyhetsbrev

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Arkiv

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Här öppnar Elgiganten härnäst

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Pandora slimmar verksamheten efter börsras

Solskyddskrämer säljer som smör

Från Apoteket till Sportamore - ny logistikchef

Lämnar Nacka för Drottninggatan

Möbelföretag öppnar i BoConcepts tidigare lokaler i centrala Stockholm.

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Klassiska klockmärket undviker konkurs

Saab blev en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.279