23948sdkhjf

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Modebranschen tar ett nytt grepp för att höja etiknivån i branschen. Initiativet vill bland annat öka mångfalden med hänsyn till kroppsideal.

I morse samlades ett 40-tal aktörer inom modebranschen för att signera Swedish fashion ethical charter, ett dokument som ska ligga till grund för en ökad social hållbarhet. Här innefattas gemensamma värderingar och riktlinjer kring kroppsideal, mångfald och arbetsmiljöfrågor. 

Läs också: Första böjbara träsugröret snart i handeln

Policyn beskrivs som unik eftersom den riktar sig till hela branschen; designer, varumärken, modellagenturer, castingagenter, reklamköpare, stylister, marknadsavdelningar, reklambyråer, fotografer, branschorganisationer och media. Bakom policydokumentet står Swedish fashion council och Association of Swedish fashion brands och i arbetsgruppen ingår även Elle och modellagenturen Mikas.

– En policy av det här slaget som omfattar alla delar i modebranschen från design till reklamköpare är unikt i världen och vi ser nu fram emot att accelerera arbetet med social hållbarhet i modebranschen, säger Elin Frendberg, CEO, Swedish Fashion Council.

Hittills har ett 50-tal undertecknat policyn och nu börjar arbetet med en bredare namninsamling i hela modebranschen. Verktyg som checklistor och en utvärderingsinstans ska löpande säkerställa att policyn följs. 

– Vi är övertygade om att detta branschinitiativ kommer bidra till positiva värderingar gällande mångfald, kroppsuppfattning och skönhetsideal för unga, och är stolta över det ansvar modebranschen nu tar i dessa viktiga frågor, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish fashion brands. 

 

”Att arbeta för att utveckla ett sunt synsätt på kropp och hälsa blir bara viktigare och viktigare, inte minst i modebranschen. Vi på Hope känner att det är viktigt att visa att alla personer är unika. En positiv utveckling syns där flera designer väljer modeller av olika storlekar och en mer varierad etnisk mångfald, det är något som vi också vill vara en del av”, säger Åsa Sånemyr, VD på HOPE.

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Succé för Coops obemannade nattbutik

Nu öppnar Denim & Friends

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Nyhetsbrev

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Arkiv

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Lyko ökar online

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Icas nya butikskoncept – följ med in

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.158