23948sdkhjf

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Modebranschen tar ett nytt grepp för att höja etiknivån i branschen. Initiativet vill bland annat öka mångfalden med hänsyn till kroppsideal.

I morse samlades ett 40-tal aktörer inom modebranschen för att signera Swedish fashion ethical charter, ett dokument som ska ligga till grund för en ökad social hållbarhet. Här innefattas gemensamma värderingar och riktlinjer kring kroppsideal, mångfald och arbetsmiljöfrågor. 

Läs också: Så ser en hållbar ledare ut

Policyn beskrivs som unik eftersom den riktar sig till hela branschen; designer, varumärken, modellagenturer, castingagenter, reklamköpare, stylister, marknadsavdelningar, reklambyråer, fotografer, branschorganisationer och media. Bakom policydokumentet står Swedish fashion council och Association of Swedish fashion brands och i arbetsgruppen ingår även Elle och modellagenturen Mikas.

– En policy av det här slaget som omfattar alla delar i modebranschen från design till reklamköpare är unikt i världen och vi ser nu fram emot att accelerera arbetet med social hållbarhet i modebranschen, säger Elin Frendberg, CEO, Swedish Fashion Council.

Hittills har ett 50-tal undertecknat policyn och nu börjar arbetet med en bredare namninsamling i hela modebranschen. Verktyg som checklistor och en utvärderingsinstans ska löpande säkerställa att policyn följs. 

– Vi är övertygade om att detta branschinitiativ kommer bidra till positiva värderingar gällande mångfald, kroppsuppfattning och skönhetsideal för unga, och är stolta över det ansvar modebranschen nu tar i dessa viktiga frågor, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish fashion brands. 

 

”Att arbeta för att utveckla ett sunt synsätt på kropp och hälsa blir bara viktigare och viktigare, inte minst i modebranschen. Vi på Hope känner att det är viktigt att visa att alla personer är unika. En positiv utveckling syns där flera designer väljer modeller av olika storlekar och en mer varierad etnisk mångfald, det är något som vi också vill vara en del av”, säger Åsa Sånemyr, VD på HOPE.

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Nyhetsbrev

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Arkiv

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Butik 140 för optikkedjan

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Här expanderar Jysk

Lågprisjättens e-handel lanserad

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.141