23948sdkhjf

Modebranschen tar grepp på kroppsidealen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Modebranschen tar ett nytt grepp för att höja etiknivån i branschen. Initiativet vill bland annat öka mångfalden med hänsyn till kroppsideal.

I morse samlades ett 40-tal aktörer inom modebranschen för att signera Swedish fashion ethical charter, ett dokument som ska ligga till grund för en ökad social hållbarhet. Här innefattas gemensamma värderingar och riktlinjer kring kroppsideal, mångfald och arbetsmiljöfrågor. 

Läs också: Så ser en hållbar ledare ut

Policyn beskrivs som unik eftersom den riktar sig till hela branschen; designer, varumärken, modellagenturer, castingagenter, reklamköpare, stylister, marknadsavdelningar, reklambyråer, fotografer, branschorganisationer och media. Bakom policydokumentet står Swedish fashion council och Association of Swedish fashion brands och i arbetsgruppen ingår även Elle och modellagenturen Mikas.

– En policy av det här slaget som omfattar alla delar i modebranschen från design till reklamköpare är unikt i världen och vi ser nu fram emot att accelerera arbetet med social hållbarhet i modebranschen, säger Elin Frendberg, CEO, Swedish Fashion Council.

Hittills har ett 50-tal undertecknat policyn och nu börjar arbetet med en bredare namninsamling i hela modebranschen. Verktyg som checklistor och en utvärderingsinstans ska löpande säkerställa att policyn följs. 

– Vi är övertygade om att detta branschinitiativ kommer bidra till positiva värderingar gällande mångfald, kroppsuppfattning och skönhetsideal för unga, och är stolta över det ansvar modebranschen nu tar i dessa viktiga frågor, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för Association of Swedish fashion brands. 

 

”Att arbeta för att utveckla ett sunt synsätt på kropp och hälsa blir bara viktigare och viktigare, inte minst i modebranschen. Vi på Hope känner att det är viktigt att visa att alla personer är unika. En positiv utveckling syns där flera designer väljer modeller av olika storlekar och en mer varierad etnisk mångfald, det är något som vi också vill vara en del av”, säger Åsa Sånemyr, VD på HOPE.

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

176 miljoner till MQ

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.173