23948sdkhjf

Svensk fintech i världstopp

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När Mastercard nyligen släppte sin internationella lista över leverantörer av lösningar för digitaliserade kortportföljer rankades stockholmsbaserade Payair högst av alla företag.

 

Det innebär att företaget är den globala leverantör som levererat och driver flest välbeprövade och kvalitetssäkrade produkter till Mastercard och deras kunder.

– Att Payair rankas som Mastercards enda platinumleverantör i världen är en enorm kvalitetsstämpel på vårt arbete. Det visar att vi har en förståelse för hela behovskedjan – från kortutgivare till slutkonsument – och är ett kvitto på att vi har erfarenhet och kompetens nog för att leverera certifierade lösningar till stora finansinstitutioner, säger Sören Babra, vd och grundare av Payair.

Payair grundades 2009 och har utvecklats till en specialist på mobila betalningslösningar, e-handelssystem och digitala plånböcker. Sedan starten har företaget knutit till sig många av Nordens största kortutgivare och startat samarbeten med både Mastercard och Visa. Med sin mobila kortportfölj, som utvecklats tillsammans med Mastercard, tar Payair nu täten i utvecklingen av den digitala betalningsindustrin.

Payairs digitala plånbok, som är integrerad med Mastercards globala digitala plattform Masterpass, gör det möjligt att betala direkt med mobilen på internet och i fysiska butiker. Genom en knapptryckning eller skanning aktiveras mobiltjänsten som autentiserar användaren och slutför köpet med kredit- eller betalkort från Mastercard eller Visa.

– Tillsammans med Payair har vi utvecklat en digital kortportfölj som inte bara lever upp till säkerhetsregler och funktionella krav, utan även gör det möjligt för våra kunder att skräddarsy designen efter deras grafiska profiler och specifika funktioner. Det är sådana detaljer som i slutändan ökar betalningsupplevelsen, säger Mats Taraldsson, Digital affärsutvecklingschef Mastercard i Norden och Baltikum.

Blickar mot nya marknader
Sedan samarbetet med Mastercard initierades för drygt ett år sedan har Payair knutit till sig många av de stora kortutgivarna på den nordiska marknaden. Med en branschledande plattform för mobila handels- och betalningslösningar för finansiella institutioner samt en topprankning från Mastercard, lyfter Payair nu blicken mot nya marknader.

Läs också: Swish växer snabbast inom e-handeln

– Vi har i dag avtal med Mastercard och många av de största bankerna i Norden. Intresset för våra lösningar växer rekordartat, säger Sören Babra som menar att nya digitala betalningslösningar som är både smidigare och roligare att använda blir allt viktigare.


Fakta Payair
Payair har utvecklat en plattform för mobila handels- och betalningslösningar för finansiella institutioner. Payair bland annat specialiserat sig på utveckling och hosting av digitala plånböcker som gör det möjligt att snabbt, enkelt och säkert betala direkt med mobiltelefonen på mindre än tio sekunder på internet och i fysiska butiker.
Payair var först i Europa med att utveckla en digital plånbok för att samla sina bankkort i mobilen.
Payair var den första certifierade leverantören av Mastercards MasterPass API-plånbok i Norden.
Payair har utsetts till Mastercards högst rankade leverantör.
Payair är ett privatägt svenskt företag med internationella franchiseavtal på flertalet marknader globalt. www.payair.com

 

Källa: Payair, Mastercard
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nyhetsbrev

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Arkiv

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

176 miljoner till MQ

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Så bygger du en lockande monter

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122