23948sdkhjf

H&M satsar på cirkulär ekonomi

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Nu satsar H&M en miljon euro, nära tio miljoner kronor på projekt som ska skynda på skiftet till en modeindustri utan avfall.

H&M Foundation låter allmänheten fördela 1 miljon euro mellan fem innovationer som kan revolutionera modeindustrin.
H&M Foundation lanserade 2015 den årliga innovationstävlingen Global Change Award, som efterlyser idéer som kan förändra hela industrin i grunden.

Läs också: H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

Nu har årets fem vinnare valts, och det är upp till allmänheten hur det totala anslaget på 1 miljon euro fördelas mellan dem – en unik chans att påverka en av världens största branscher och samtidigt bidra till en hållbar framtid.

Onlineomröstningen är öppen från 27 mars till 2 april på globalchangeaward.com.


Årets vinnande idéer rör sig över ett brett spektrum – en digital innehållstråd som förenklar klädåtervinning, koldioxidbindande nylon som skapats ur biomassa med hjälp av solenergi istället för olja, veganskt läder av resterna från vinproduktion, uttjänta jeansplagg som ger färg åt ny denim och en uppfinning som förvandlar kospillning till biologiskt nedbrytbara textilier.

– Till årets omgång av Global Change Award kom det 2 883 innovationer från 130 länder, vilket är ännu fler tävlingsbidrag än förra året. Gränsöverskridande utmaningar kräver gränsöverskridande lösningar. Genom att föra samman människor från olika industrier, med olika bakgrund och perspektiv, är jag övertygad om att vi tillsammans kan påskynda skiftet till en cirkulär modeindustri utan avfall och bidra till en hållbar framtid, säger Karl-Johan Persson, styrelsemedlem i H&M Foundation och vd för H & M Hennes & Mauritz AB.

De fem mest lovande innovationerna har valts ut av en internationell expertpanel, med bland andra Vikram Widge, chef för Climate and Carbon Finance på World Bank Group, Rebecca Earley professor i hållbara textilier och modedesign på University of the Arts London, Amber Valletta, supermodell, skådespelare, entreprenör och hållbarhetsförespråkare samt Ellis Rubinstein, vd för New York Academy of Sciences.

”I en värld som inte är hållbar måste varje bransch förändras. Global Change Award är en av de djärvaste satsningarna för att transformera modeindustrin, och pristagarna visar vilken enorm potential det finns – innovativt kunnande och teknik som verkligen kan göra skillnad”, säger Ellis Rubinstein, vd på New York Academy of Sciences och medlem i expertjuryn för Global Change Award.

 

Läs också: Fortfarande nästan 4 000 H&M-butiker stängda

Årets vinnare av Global Change Award: 

Dynga blir dyrbar råvara – Nya textilfibrer av cellulosan från kospillning.

En revolutionerande metod för att göra textilfibrer av cellulosan i kospillning kan förse modeindustrin med en ny, biologiskt nedbrytbar råvara. Den minskar samtidigt miljöpåverkan från det industriella jordbruket och utvinner ett alternativ till artificiella gödningsmedel.

Denim som aldrig dör – Använda jeansplagg ger färg åt nya.

Läs också: Så parerar H&M coronakrisen

Denim är en favorit i modebranschen, men infärgningen av ny denim är resurskrävande för miljön. Men genom en innovativ teknik kan uttjänta denimplagg pulveriseras till små bomullspartiklar som används för att färga nya denimtyger på ett miljövänligare sätt.

Smarta textilier med solens hjälp – Solenergi ger miljövänliga syntettyger.

Många syntetmaterial, som nylon, görs av råolja i energikrävande processer som förorenar luften med växthusgaser. Med hjälp av solenergi kan nylon i stället produceras av biomassa, vilket ger ett tyg som ersätter fossila bränslen och som dessutom binder upp växthusgaser i stället för att släppa ut dem i luften. 

DNA-tråd för tyger – En digital tråd som berättar vad vi har på oss. 

Läs också: H&M har inlett dialog om permitteringar

En av de största utmaningarna vid klädåtervinning är att vi ofta inte vet vilka material plaggen är gjorda av. En digital tråd som vävs in i varje plagg redan i tillverkningsstadiet kan fungera som en digitaliserad innehållsförteckning, som ger återvinnarna all information som krävs för att sortera och återvinna plagget automatiskt.  

Från druvrester till läder – 100 procent växtbaserat skinn av avfallet från vinproduktion.

Produktionen av både animaliskt och syntetiskt läder har stor inverkan på miljön. Med en ny process kan avfallet från vinproduktion omvandlas till ett helt vegetabiliskt skinn, utan lösningsmedel eller andra miljöfarliga ämnen. Dessutom utvinns vatten i processen.  

 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Arkiv

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Zalando öppnar fler butiker

Här byter Apoteket Hjärtat läge

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.142