23948sdkhjf

Johan Saxne om Bauhaus årsbörjan

Dagens Handel har tagit ett snack med Bauhaus marknadschef för Sverige, Johan Saxne, om hur året startas hos bygghandelskedjan.

Förra året blev Bauhaus bästa år sedan etableringen i Sverige för 20 år sedan. Både försäljningen och resultatet hamnade på nya rekordnivåer. Idag är Sverige näst största marknaden efter Tyskland i koncernen.

Hur är läget hos svenska Bauhaus när 2017 snart avslutat sitt första kvartal?
.
2017 har startat ovanligt starkt och vi ser att försäljningen fortsätter att öka även in i vårsäsongen. Framförallt är det servicekoncepten Montageservice och Företagsförsäljningen som starkt bidrar till försäljningsökningen, men också webbförsäljningen fortsätter att öka kraftigt. 

Hur känns framtidsutsikterna för resten av året?
Mycket talar för ett fortsatt starkt år. Sysselsättningen är hög, räntan ser ut att fortsätta vara mycket låg och tillsammans med stabila bostadspriser så talar mycket för ett nytt rekordår. 

Du hävdar att många bygghandlare har det kämpigt. Är det ett svenskt fenomen eller europeiskt?
Den största utmaningen för byggvaruhandeln just nu är att få ihop e-handeln med utbudet i varuhusen, där ligger byggvarubranschen ljusår efter andra branscher. Det är ett europeiskt fenomen.
Kravet från kunderna på bättre tillgänglighet, större sortiment och bättre priser gör dessutom att byggvaruhandeln måste vara på tårna hela tiden.
På Bauhaus arbetar vi kontinuerligt med att vässa våra erbjudanden för att möta den moderna kundens krav exempelvis på tidsbestämda leveranser från e-handel. Vi ökar även hela tiden antalet artiklar som vi erbjuder på Bauhaus.se. 

Hur ser det ut på varuhusfronten i Sverige - något nytt planera hos er?
Ett nytt varuhus börjar byggas till sommaren, och öppnar under sommaren 2018. Information om var det kommer att ligga kommer under nästa vecka. Bauhaus Malmö byggs om helt med en ny modern Drive-in och alla de senaste servicekoncepten. Ytterligare tre varuhus ligger i startgropen. 

Några tankar kring omnikanal från svensk synpunkt? 
Vi har redan kommit ganska långt när det gäller omnikanalstänket, något du som kund inte alltid tänker på när du besöker ett varuhus. Mycket av det som visas på skärmarna i varuhusen kommer direkt från e-handeln och när du beställer från en terminal i varuhuset går även allt direkt via vår e-handel.

Som kund väljer du bara om du vill att varan ska hämtas i varuhuset dagen efter eller om du vill få varan levererad hem.
I Stockholm kan du idag beställa innan klockan 11 och ha varorna hemma hos dig redan dagen efter, vid ett klockslag som du själv bestämmer. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079