23948sdkhjf

Nöjda butiker höjer köpcentrums omsättning

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

En ny, svensk analys visar att kundnöjdhet är starkt sammankopplad med ett köpcentrums omsättning. Köpcentrum som bryr sig om sina hyresgäster, har en dubbelt så stark tillväxt jämfört med andra.

– Att ligga i framkant inom detta område kommer bli allt viktigare i takt med den ökande e-handeln och konkurrens från de nya handelsplatser vi ser växa fram i många delar av Sverige, kommenterar Tobias Rönnberg, konsult på HUI Research.

Analysen är gjord av CFI Group och HUI Research och omfattar de centrum som deltagit i Fastighetsbarometern Butik, en branschmätning som riktar sig mot hyresgäster i köpcentrum.

Dubbelt så stor ökning
Sedan 2010 har de deltagande centrumen kontinuerligt stärkt sin kundnöjdhet. Som ett resultat av detta har omsättningen under perioden ökat med 27 procent. Köpcentrumbarometern, som löpande kartlägger köpcentrumhandelns utveckling och omsättning, har under samma period ökat med 13 procent.

Läs också: ”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

– Att dessa centrum presterar bättre än branschen och även slår Detaljhandelsindex är definitivt anmärkningsvärt och ett kvitto på att aktiv förvaltning leder till förbättrat resultat även i kronor och ören, säger Tobias Rönnberg.

Slår Detaljhandelsindex
De deltagande köpcentrumen i Fastighetsbarometern Butik har inte bara utvecklats dubbelt så bra som köpcentrum i Köpcentrumbarometern rent omsättningsmässigt, utan har även en betydligt starkare utveckling än Detaljhandelsindex som sedan 2010 har ökat med 19 procent.

"Nära samarbete med butiker"

Bakom köpcentrumens framgång står en organisation som aktivt jobbar med att stärka relationen med hyresgästerna, där centrumledningen uppfattas som tillgänglig, hyresgästinriktad och affärsmässig, säger Viktor Carlsten, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group och fortsätter:
– Vidare ser vi att de centrum som lyckas riktigt bra har ett nära samarbete med butikerna för att stärka upplevelsen av centrumets image, marknadsföring och butiksutbud, områden som direkt påverkar både hyresgäster och besökare.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Apoteket spränger gränsen i Töcksfors

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

Färre nya H&M-butiker än planerat

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet med ny kraft

Nyhetsbrev

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Arkiv

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Kappahl på sommarturné med Newbie

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

NA-KD öppnar pop up i Mos

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.171