23948sdkhjf

Därför öppnar Miele mitt i stan

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På onsdagsmorgonen öppnade vitvarujätten Miele sin första egna butik i Stockholm. Den ligger på Kungsgatan invid Stureplan och fyller ett marknadshål enligt familjeföretagets ägare.

Butiken är snygg. Här finns ett urval av kylskåp, tvätt- och diskmaskiner, spisar, ugnar och ett superfräscht kök, där man kan laga mat.
Mieles Sverige-vd

Läs också: Handlarna upplever minskad brottslighet runt "Plattan"Kent Oderud är på plats och berättar att man här planerar att ha kockledda matkurser och andra roliga evenemang.
Markus Miele och Reinhard Zinkann är tillresta för att beskåda den nyöppnade butiken och för att berätta om det som ligger bakom satsningen. De är bägge fjärde generationen ägare till företaget som startade 1899.
–Sverige är en viktig marknad för oss. Här är Miele väl positionerade och svenskarna är kvalitetsmedvetna när det kommer till kök och vitvaror, säger Reinhard Zinkann.

Läs också: 1000-tals köade vid Uniqlo-premiär
Markus Miele betonar att de är ett tillverkande företag som under de första 100 åren endast sålde genom återförsäljare. Det är först på senare år som företaget öppnat egna kanaler till slutkund.
De första av Mieles ”Experience centers” startade för omkring 15 år sedan. Från början som ett slags showroom i anslutning till företagets landskontor. I dag finns de i många länder, den svenska anläggningen ligger i Solna.
–Till våra experiencecenters kommer människor som ska bygga om kök, eller håller på att bygga sig ett hus. De är verkligen på jakt efter rätt utrustning. Med våra citybutiker vill vi istället fånga intresset från förbipasserande, som kanske tittar in på lunchen eller på väg från jobbet, säger Markus Miele.

Marknadshål
I dag finns det nästan inga handlare i stadskärnorna som säljer stora vitvaror. Reinhard Zinkann förklarar att det uppstått ett marknadshål som Miele vill utnyttja.

Läs också: Slutspurt för nya Gallerian
–Det är ju mer bekvämt att gå till en handlare mitt i staden, välja sin tvättmaskin och få den hemkörd och installerad, säger han.
Markus Miele framhåller också att vitvarusäljare sällan exponerar sina produkter på ett kvalitativt sätt som passar i stadskärnornas utbud.
De båda herrarna ser sig belåtet om i den fräscha butiken och säger att allt är gjort för att göra Miele ännu mer synligt, och att tanken är att även deras vanliga återförsäljare ska dra nytta av satsningen.
–Vi håller samma priser över hela linjen och vi konkurrerar inte med de vanliga återförsäljarna. Där vi öppnat egna butiker har hela regionen nåt bättre försäljning,framhåller de.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nyhetsbrev

Direkten öppnar – Intersport stänger

Arkiv

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

176 miljoner till MQ

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Så bygger du en lockande monter

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13