23948sdkhjf

Därför öppnar Miele mitt i stan

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

På onsdagsmorgonen öppnade vitvarujätten Miele sin första egna butik i Stockholm. Den ligger på Kungsgatan invid Stureplan och fyller ett marknadshål enligt familjeföretagets ägare.

Butiken är snygg. Här finns ett urval av kylskåp, tvätt- och diskmaskiner, spisar, ugnar och ett superfräscht kök, där man kan laga mat.
Mieles Sverige-vd

Läs också: Handlarna upplever minskad brottslighet runt "Plattan"Kent Oderud är på plats och berättar att man här planerar att ha kockledda matkurser och andra roliga evenemang.
Markus Miele och Reinhard Zinkann är tillresta för att beskåda den nyöppnade butiken och för att berätta om det som ligger bakom satsningen. De är bägge fjärde generationen ägare till företaget som startade 1899.
–Sverige är en viktig marknad för oss. Här är Miele väl positionerade och svenskarna är kvalitetsmedvetna när det kommer till kök och vitvaror, säger Reinhard Zinkann.

Läs också: 1000-tals köade vid Uniqlo-premiär
Markus Miele betonar att de är ett tillverkande företag som under de första 100 åren endast sålde genom återförsäljare. Det är först på senare år som företaget öppnat egna kanaler till slutkund.
De första av Mieles ”Experience centers” startade för omkring 15 år sedan. Från början som ett slags showroom i anslutning till företagets landskontor. I dag finns de i många länder, den svenska anläggningen ligger i Solna.
–Till våra experiencecenters kommer människor som ska bygga om kök, eller håller på att bygga sig ett hus. De är verkligen på jakt efter rätt utrustning. Med våra citybutiker vill vi istället fånga intresset från förbipasserande, som kanske tittar in på lunchen eller på väg från jobbet, säger Markus Miele.

Marknadshål
I dag finns det nästan inga handlare i stadskärnorna som säljer stora vitvaror. Reinhard Zinkann förklarar att det uppstått ett marknadshål som Miele vill utnyttja.

Läs också: Slutspurt för nya Gallerian
–Det är ju mer bekvämt att gå till en handlare mitt i staden, välja sin tvättmaskin och få den hemkörd och installerad, säger han.
Markus Miele framhåller också att vitvarusäljare sällan exponerar sina produkter på ett kvalitativt sätt som passar i stadskärnornas utbud.
De båda herrarna ser sig belåtet om i den fräscha butiken och säger att allt är gjort för att göra Miele ännu mer synligt, och att tanken är att även deras vanliga återförsäljare ska dra nytta av satsningen.
–Vi håller samma priser över hela linjen och vi konkurrerar inte med de vanliga återförsäljarna. Där vi öppnat egna butiker har hela regionen nåt bättre försäljning,framhåller de.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nu öppnar Denim & Friends

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Nyhetsbrev

Uniqlo säger tack med kampanj

Arkiv

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Team Sportia ut – Systembolaget in

Em Home växer med fyra butiker

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.236