23948sdkhjf

Alibaba i Stockholm

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

År 2020 beräknas Kina stå för 60 procent av världens e-handel. En intressant marknad för exportstarka Sverige. – Den som vill in på den kinesiska e-handelsmarknaden måste ha tålamod, säger David Lloyd, Alibabas direktör för de nordiska marknaderna.

David Lloyd är på besök i Stockholm idag för att tala för intresserade svenska exportföretag som vill in på kinesiska e-handelsmarknaden.
Det är första gången som kinesiska e-handelsjätten Alibaba kommer till Sverige för att diskutera den kinesiska e-handelsmarknaden och de senaste trenderna, och man gör det i Stockholm tillsammans med representanter från Business Sweden.

Läs också: Ikea säljer via tredje part – väljer Alibabas Tmall

Mobilen regerar

Även om bara hälften av Kinas befolkning är online, så är det en enorm mängd potentiella kunder. Och de som är online, är det via mobilen.
– I Kina är internet mobilt, säger Alibabas Europachef Terry von Bibra och ger exemplet med Singles day som återkommer varje 11 november.
– Det är världen sstörsta shoppingevent. Förra året gjordes 82 procent av köpen online.
Om e-handeln i väst beskrivs som dessserten, där butikerna på fina shoppinggatan är huvudrätten, är det tvärtom i Kina.

Läs också: Konsten att lyckas med sin e-handel i Kina
– I Kina är e-handeln så att säga huvudmåltiden, konstaterar Terry von Bibra.

De tre f:n

I huvudsak är det tre F som Kinas konsumeter nu är intresserade av, enligt David Lloyd: Food, fashion och furniture, alltså mat, mode och möbler.
Han lade till ytterligare en bokstav, P, som stöd för minnet för den som sneglar på Kinamarknaden.
Pace (som i kravet på snabbhet) partnership (samarbete med kinesiska experter på till exempel marknadsföring, webbsidesutformning och logistik) och, som sagt, tålamod (patience).

Lön för mödan
Han avslutade med att citera Alibabas grundare, den legendariske Jack Ma:
”Today is difficult, tomorrow is much more difficult. The day after tomorrow is very beautiful” .

Läs mer om Alibaba och kinesisk e-handel i nästa nummer av Dagens Handel på papper.

 

Mer om: Alibaba | Kina
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Skobutiker i konkurs

Jaber i konkurs

Jula öppnar drive-in

Instabox tar in kapital – 400 miljoner investeras i bolaget

Amazon pausar leveranstjänst

Nyhetsbrev

Färre e-handlar – då väljs mode och heminredning bort

Arkiv

E-handlaren inför korttidsarbete

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Bygghemma blir BHG

Föreslås till Kinneviks styrelse

Ny marknadschef på Björn Borg

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Kappahl klarar inte hyran

Jula omorganiserar personal

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Byggmax öppnar ännu en butik

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Bilhandeln flyttar online

Clas Ohlson fixar i mobilen

H&M har inlett dialog om permitteringar

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Systembolaget till ny stadskärna

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Walmart tar tempen på sina anställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.141