Svensk Handels vd: "Bra med treårs-avtal"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vi levererar avtal på industrins normerande märke. Kostnaderna för våra företag håller sig inom de 6,5 procent. Det är en nivå som för många handelsföretag är tuff, men det är glädjande med ett treårigt avtal som ger långsiktighet och planeringsfrihet. Så summerar Svensk Handels vd Karin Johansson årets förhandlingsomgång.

I kronor handlar det om löneökningar på totalt 1 575 kronor föredelat på tre år. 515, 525 och 535 kronor respektive år.

Det splitter nya lager och e-handelsavtalet, speciellt adresserat till den snabbt växande e-handeln, lyfte Svensk handel fram som den stora nyheten.
– Det gamla partihandelsavtalet har lagt snubbeltråd för många e-handelsföretag, sade Karin Johansson.
Förhandlingschef Tomas Undin fortsatte:
– Vi har beslutat oss för att arbeta med ett avtal som bättre beskriver hur utvecklingen ser ut.

Dygnets alla timmar
E-handelskundernas ökade krav på tillgänglighet och leveranser har varit en drivande faktor.
– Vi behövde nya arbetstidsregler, regler som svarar mot kundkraven. Det gamla avtalet gav begränsade möjligheter att arbeta under dygnet.

Tomas Undin säger att den största förbättringen är att företagen nu kan förlägga verksamheten till veckans och dygnets alla timmar.

Fler kan ansluta sig

Förhoppningen är att fler e-handelsföretag nu ska teckna avtal, e-handelsföretag som tidigare använt sig av lösningar för att slippa eller som använt sig av transportavtalet.

Avtalet börjar gälla direkt för de företag som nytecknar sig. För de som går under gamla avtalet, finns en övergångstid.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Bygghemma köper möbelföretag

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181