Karin Johansson: "Vi kom inte överens om ingångslönerna"

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Vi hade önskat att ingångslönerna kunnat hållas nere. Men det gick inte komma överens. Och vi värderade det nya lager- och e-handelsavtalet så högt att vi, i det läge vi befann oss, ansåg att det var viktigare. Så kommenterar Karin Johansson, vd för Svensk Handel, den treåriga avtalsöverenskommelsen.

Svensk Handel driver sedan länge linjen om återhållsamhet kring ingångslönerna.
– Det berör primärt de som står utanför arbetsmarknaden, inte de som är inne i systemet, kommenterar Karin Johansson avtalsresultatet till Dagens Handel direkt efter lördagseftermiddagens pressträff.

Hon fortsätter:
– Egentligen är det, anser jag, inte fullt ut ansvarigt att höja trösklarna för de som inte har jobb när vi är i en sådan situation med så många som behöver in i jobb.

Förhandlingschef Tomas Undin reflekterar också kring lägstalönerna i ett framtidsperspektiv.
– Nu går lägstalönerna upp med precis lika mycket som övriga löner.  Framöver tror jag tiden är mogen för att ordentligt börja titta på frågan om lönebildning i handeln. Man måste se på vad som är rimlig inträdeslön. Anars kommer vi inte från att handeln blir ett genomgångsyrke.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Morakniv växer i rekordtakt

Modeföretag satsar på Green Friday

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126