23948sdkhjf

Unga män flitigast på e-handelsreturer

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Hälsomedveten, välgroomad, nyekiperad, läsande och lyssnade på musik. Så kan februari månads e-handelskonsument beskrivas.

E-handelskonsumtionen fortsätter att växa, men i något lägre tillväxttakt än tidigare. Förklaringen är skottdagen: februari i år hade en försäljningsdag mindre jämfört med februari i fjol. E-handelskonsumtionen ökade därför med ”beskedliga” 11 procent i februari jämfört med samma period föregående år.
Det visar Postnords färska e-barometer.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln
– En dag mindre att konsumera på än i fjol syns direkt i statistiken, och det är därför inte så konstigt att februari visar en något längre utveckling än vi är vana att se. Sannolikt är detta bara en tillfällig svacka, och jag är övertygad om att vi i mars åter är tillbaka på en stark utvecklingssiffra, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Vart femte paket från utlandet

Februaris e-handelsvinnare är mode, böcker, media, skönhetsprodukter och hälsovaror.

Vad gäller utlandskonsumtionen håller trenden i sig. Ungefär vart femte paket levererades från utländska aktörer under februari.

Kina i utlandstoppen

Kina fortsätter att hamna i topp vad gäller e-handeln från andra länder. Kina är numera numera relativt långt före Storbritannien och Tyskland.
Pris är en drivande faktor, både produktpriset och priset för leveransen av varan, konstateras i rapportens analys.

Från landsbygd till Kina
Det är inte svenska storstadsbor som är flitigast på att handla från Kina. Nej, till kinesiska e-handel söker sig i första hand boende i i mindre städer och på landsbygden. Där har 38 procent av de tillfrågade handlat från Kina, medan motsvarande siffra i storstäderna är 29 procent.

Unga män returnerar mest
När det gäller konsumtion via mobilen har knappt fyra av tio e-handelskonsumenter handlat med sin mobiltelefon under februari.

Kvinnor i åldern 30-49 år är de som handlar mest via mobilen.

Returkvickas är yngre män i åldern 18-29 år, det var dessa som under februari skickade tillbaka flitigast.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

20 butiker ska bort i modekedjan

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Arkiv

Härligt mycket handel i Almedalen

WeSC behöver nytt kapital

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

Kappahl på sommarturné med Newbie

50 miljoner kronor till start up

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

NA-KD öppnar pop up i Mos

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.202