23948sdkhjf

Unga män flitigast på e-handelsreturer

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Hälsomedveten, välgroomad, nyekiperad, läsande och lyssnade på musik. Så kan februari månads e-handelskonsument beskrivas.

E-handelskonsumtionen fortsätter att växa, men i något lägre tillväxttakt än tidigare. Förklaringen är skottdagen: februari i år hade en försäljningsdag mindre jämfört med februari i fjol. E-handelskonsumtionen ökade därför med ”beskedliga” 11 procent i februari jämfört med samma period föregående år.
Det visar Postnords färska e-barometer.

Läs också: De vill leverera matkassar inom en timme
– En dag mindre att konsumera på än i fjol syns direkt i statistiken, och det är därför inte så konstigt att februari visar en något längre utveckling än vi är vana att se. Sannolikt är detta bara en tillfällig svacka, och jag är övertygad om att vi i mars åter är tillbaka på en stark utvecklingssiffra, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Vart femte paket från utlandet

Februaris e-handelsvinnare är mode, böcker, media, skönhetsprodukter och hälsovaror.

Vad gäller utlandskonsumtionen håller trenden i sig. Ungefär vart femte paket levererades från utländska aktörer under februari.

Kina i utlandstoppen

Kina fortsätter att hamna i topp vad gäller e-handeln från andra länder. Kina är numera numera relativt långt före Storbritannien och Tyskland.
Pris är en drivande faktor, både produktpriset och priset för leveransen av varan, konstateras i rapportens analys.

Från landsbygd till Kina
Det är inte svenska storstadsbor som är flitigast på att handla från Kina. Nej, till kinesiska e-handel söker sig i första hand boende i i mindre städer och på landsbygden. Där har 38 procent av de tillfrågade handlat från Kina, medan motsvarande siffra i storstäderna är 29 procent.

Unga män returnerar mest
När det gäller konsumtion via mobilen har knappt fyra av tio e-handelskonsumenter handlat med sin mobiltelefon under februari.

Kvinnor i åldern 30-49 år är de som handlar mest via mobilen.

Returkvickas är yngre män i åldern 18-29 år, det var dessa som under februari skickade tillbaka flitigast.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Nyhetsbrev

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Arkiv

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Axfood ville också köpa Netto

Kappahl ut – NA-KD in

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.167