Tar maskinintelligensen över världen?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett av världens största analysföretag, SAS Institute håller just nu global konferens i Orlando Florida. Ett stort ämne är maskinlärande och artificiell intelligens.

Insamlandet av data blir allt mer komplex eftersom data i dag kan samlas in från så många fler datapunkter– bilar, hushållsmaskiner, mobiltelefoner, besöksräknare.

Sas Institute har länge arbetat med system för att samla och analysera data för att kunna förutsäga framtida händelser. En guldgruva för handlare inte minst.

Utvecklingen tar snabba steg. Vid öppningsceremonin på Global Forum 2017 gav ett flertal talare sin syn på vad som är på väg att hända:

Marco Souza,vd för mobiltelefonsäljaren Sprint anser att världen håller på att gå över i en ”analysekonomi”:

– Data är bränslet och analysen är lokomotivet i ekonomin. Allt fokus ligger på kundens resa. Analysen finns överallt och förutser kundens val. Hans företag Sprint hanterar fantastiska 100 terabytes data per dag och det gör att det går snabbare att utvärdera allt företaget gör.

Vad data är talade Sas Institutes grundare, den vördnadsvärde Dr Jim Goodnight om: – Allt fler former av ostrukturerad information kan fångas in och bli till användbar data via allt mer avancerade system säger han.

Det nya är Sas Viya som lanserades för ett år sedan och som kan hantera enorma mängder talad, skriven, bloggad, babblad information, ja allt som säger oss vart världen är på väg, och som ger möjligheter att agera, antingen det gäller att sälja skor eller förhindra virusutbrott.

Maskinerna lär sig, men är de intelligenta?

Sas Institutes nyligen tillträdde vd och globala tekniska chef Oliver Schabenberger ställer frågan retoriskt. Själv framhåller han att maskinerna är ”dumma” ­ de kan bara det vi lärt dem genom att mata dem med gigantiska datamängder. De fattar beslut grundade på det de lärt sig - men har definitivt inte förmåga att vara kreativa.

– Det ska vi vara glada över. Maskiner hjälper oss att göra världen mer begriplig och gör det lättare att fatta bättre beslut, men det är människan som beslutar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Intersport pudlar om kampanj

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161