23948sdkhjf

Tar maskinintelligensen över världen?

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett av världens största analysföretag, SAS Institute håller just nu global konferens i Orlando Florida. Ett stort ämne är maskinlärande och artificiell intelligens.

Insamlandet av data blir allt mer komplex eftersom data i dag kan samlas in från så många fler datapunkter– bilar, hushållsmaskiner, mobiltelefoner, besöksräknare.

Sas Institute har länge arbetat med system för att samla och analysera data för att kunna förutsäga framtida händelser. En guldgruva för handlare inte minst.

Utvecklingen tar snabba steg. Vid öppningsceremonin på Global Forum 2017 gav ett flertal talare sin syn på vad som är på väg att hända:

Marco Souza,vd för mobiltelefonsäljaren Sprint anser att världen håller på att gå över i en ”analysekonomi”:

– Data är bränslet och analysen är lokomotivet i ekonomin. Allt fokus ligger på kundens resa. Analysen finns överallt och förutser kundens val. Hans företag Sprint hanterar fantastiska 100 terabytes data per dag och det gör att det går snabbare att utvärdera allt företaget gör.

Vad data är talade Sas Institutes grundare, den vördnadsvärde Dr Jim Goodnight om: – Allt fler former av ostrukturerad information kan fångas in och bli till användbar data via allt mer avancerade system säger han.

Det nya är Sas Viya som lanserades för ett år sedan och som kan hantera enorma mängder talad, skriven, bloggad, babblad information, ja allt som säger oss vart världen är på väg, och som ger möjligheter att agera, antingen det gäller att sälja skor eller förhindra virusutbrott.

Maskinerna lär sig, men är de intelligenta?

Sas Institutes nyligen tillträdde vd och globala tekniska chef Oliver Schabenberger ställer frågan retoriskt. Själv framhåller han att maskinerna är ”dumma” ­ de kan bara det vi lärt dem genom att mata dem med gigantiska datamängder. De fattar beslut grundade på det de lärt sig - men har definitivt inte förmåga att vara kreativa.

– Det ska vi vara glada över. Maskiner hjälper oss att göra världen mer begriplig och gör det lättare att fatta bättre beslut, men det är människan som beslutar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Nyhetsbrev

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Arkiv

Sportamore lägger till marknad

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Kafékedja öppnar i Kina

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Framgång för Pricer

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Här tar H&M över efter Willys

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132