Analysorakel pekar ut handelns marginalätare

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Dagens Handel har fått en exklusiv intervju med Dr Jim Goodnight, grundare till världens största analysföretag SAS Institute.

Just nu pågår företaget årliga event SAS Global Forum i Orlando, Florida, där kunder, partners och SAS-medarbetare från hela världen möts under några dagar.

Företaget startades i mitten av 1970-talet, och har i dag en global marknadsandel på drygt 32 procent på dataanalysområdet.

– Analys är en bärande del av företagens verksamhet, inte minst inom retail, säger han. Företag som har verktygen på plats och använder dem rätt har ett försteg framför konkurrenter som syns på sista raden och det gör dem till aktiemarknadens favoriter.

På frågan om vilka som är de största problemen för detaljhandeln i dag svarar Jim Goodnight blixtsnabbt:

– Internet. Stäng ner Internet så räddas en massa butiker, säger han.

Han framhåller att många detaljhandlare kämpar för att få sina fysiska butiker och e-handeln att hänga ihop på ett lönsamt sätt, men det ligger stora svårigheter i detta:

– Många butiker är i dag en plats för kunden att smidigt kan lämna in sina misslyckade internetköp. Kunden får pengarna tillbaks, och den uppackade och provade varan går in i butikens lager. Den kan inte säljas till fullpris utan reas så småningom. Kedjan har då trippelförlorat på affären: först skickat varan fraktfritt, sedan tagit tillbaka den kostnadsfritt, och sist fått sätta ner priset.

Ändå är e-handeln nödvändig för företagens överlevnad.

SAS Global Forum handlar detta år om hur handlare ska möta kundernas behov och önskningar och ändå vara lönsamma. Det finns mycket ny teknik som hjälper företagen att förbättra kundresan och samtidigt hålla marginaler att leva på.

En längre intervju med Jim Goodnight och rad konkreta tips på hur handelsföretag kan säkra sin överlevnad kommer i Dagens Handel 4/2017 som utkommer i början av maj.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.278