Analysorakel pekar ut handelns marginalätare

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Dagens Handel har fått en exklusiv intervju med Dr Jim Goodnight, grundare till världens största analysföretag SAS Institute.

Just nu pågår företaget årliga event SAS Global Forum i Orlando, Florida, där kunder, partners och SAS-medarbetare från hela världen möts under några dagar.

Företaget startades i mitten av 1970-talet, och har i dag en global marknadsandel på drygt 32 procent på dataanalysområdet.

– Analys är en bärande del av företagens verksamhet, inte minst inom retail, säger han. Företag som har verktygen på plats och använder dem rätt har ett försteg framför konkurrenter som syns på sista raden och det gör dem till aktiemarknadens favoriter.

På frågan om vilka som är de största problemen för detaljhandeln i dag svarar Jim Goodnight blixtsnabbt:

– Internet. Stäng ner Internet så räddas en massa butiker, säger han.

Han framhåller att många detaljhandlare kämpar för att få sina fysiska butiker och e-handeln att hänga ihop på ett lönsamt sätt, men det ligger stora svårigheter i detta:

– Många butiker är i dag en plats för kunden att smidigt kan lämna in sina misslyckade internetköp. Kunden får pengarna tillbaks, och den uppackade och provade varan går in i butikens lager. Den kan inte säljas till fullpris utan reas så småningom. Kedjan har då trippelförlorat på affären: först skickat varan fraktfritt, sedan tagit tillbaka den kostnadsfritt, och sist fått sätta ner priset.

Ändå är e-handeln nödvändig för företagens överlevnad.

SAS Global Forum handlar detta år om hur handlare ska möta kundernas behov och önskningar och ändå vara lönsamma. Det finns mycket ny teknik som hjälper företagen att förbättra kundresan och samtidigt hålla marginaler att leva på.

En längre intervju med Jim Goodnight och rad konkreta tips på hur handelsföretag kan säkra sin överlevnad kommer i Dagens Handel 4/2017 som utkommer i början av maj.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.136