Hallå där Aage Reerslev!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Wrapp lanserade för några år sedan en tjänst som snabbt blev populär. Men utvecklingen sprang ifrån affärsmodellen och bolaget har återuppfunnit sig självt.


 
Vad är Wrapp och hur funkar det?
Wrapp är en belöningsmodell som kopplas till konsumenters betalkort. Varje köp som konsumenten gör hos anslutna handlare ger små dagliga belöningar i form av rabatter. I dagsläget är 6 banker delägare i Wrapp.
 
Bra för kunden alltså – men vad har handlaren för glädje av Wrapp?

De anslutna handlarna får koll på sina kunder eftersom vi tillhandahåller hur ofta och hur mycket en person handlar olika kategorier. Kundernas potential graderas som guld, silver, brons eller ”nybörjare”. Dvs att handlaren kan bemöta kunderna utifrån kundens potential i deras kategori. Rimligen är man villig att bemöta guldkunder lite bättre än de som är brons. Själv spenderar mycket på teknik, går ofta på café, och  trots att jag inte tillhör målgruppen, lägger jag en del pengar på H&M.  

Detta är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad jag har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad just jag som individ går igång på.

Hur många kedjor är anslutna i dagsläget?

Omkring 200 varumärken är anslutna
 
Hur fungerar Wrapp Marketshare Index?
Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har. Alla företag har koll på hur deras försäljning går och hur lönsamma de är, men det nya är att de nu kan jämföra sig med varandra. Man kan alltså se om en kampanj eller en omgörning ger påtagliga konkurrensfördelar.
 
 
 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Intersport pudlar om kampanj

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.25