Hallå där Aage Reerslev!

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Wrapp lanserade för några år sedan en tjänst som snabbt blev populär. Men utvecklingen sprang ifrån affärsmodellen och bolaget har återuppfunnit sig självt.


 
Vad är Wrapp och hur funkar det?
Wrapp är en belöningsmodell som kopplas till konsumenters betalkort. Varje köp som konsumenten gör hos anslutna handlare ger små dagliga belöningar i form av rabatter. I dagsläget är 6 banker delägare i Wrapp.
 
Bra för kunden alltså – men vad har handlaren för glädje av Wrapp?

De anslutna handlarna får koll på sina kunder eftersom vi tillhandahåller hur ofta och hur mycket en person handlar olika kategorier. Kundernas potential graderas som guld, silver, brons eller ”nybörjare”. Dvs att handlaren kan bemöta kunderna utifrån kundens potential i deras kategori. Rimligen är man villig att bemöta guldkunder lite bättre än de som är brons. Själv spenderar mycket på teknik, går ofta på café, och  trots att jag inte tillhör målgruppen, lägger jag en del pengar på H&M.  

Detta är ovärderlig kunskap för handlare, som kan se vad jag har för preferenser och som därigenom har nyckeln till vad just jag som individ går igång på.

Hur många kedjor är anslutna i dagsläget?

Omkring 200 varumärken är anslutna
 
Hur fungerar Wrapp Marketshare Index?
Indexet bygger på alla transaktioner som anslutna kunder gör med sina kort – och det visar tydligt vilka marknadsandelar olika företag inom en bransch har. Alla företag har koll på hur deras försäljning går och hur lönsamma de är, men det nya är att de nu kan jämföra sig med varandra. Man kan alltså se om en kampanj eller en omgörning ger påtagliga konkurrensfördelar.
 
 
 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.208