23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

VRG klår marknaden

Med en jämförbar försäljning på sex procent upp, slår modeföretaget Venue Retail Group konkurrenterna på marknaden.

Venue Retail Groups jämförbara försäljning i lokal valuta ökade med 6 procent under det andra kvartalet (december-februari).

"Bolaget fortsätter att visa tillväxt med förbättrade marginaler, ett starkare kassaflöde och minskad nettoskuld. Med en ökad försäljning om 6 procent i jämförbara butiker har vår försäljning utvecklats betydlig bättre än branschen i övrigt", skriver vd Jonas Ottosson i delårsrapporten.

Resultat före av- och nedskrivningar (ebitda) uppgick till 8,7 miljoner kronor i kvartalet (-15,9). Föregående år inkluderar engångsposter med 10 miljoner och justerat för dessa är resultatförbättringen 14,6 miljoner.

Bra julhandel och konverterade butiker

"Det förbättrade resultatet förklaras i ett starkt och tydligt erbjudande till konsument och en bra julhandel med efterföljande reaperiod. Vi ökar konvertering i samtliga butikskoncept, Accent, Morris, Rizzo samt NK. Detta är ett bevis på en ökad medvetenhet i bolaget, ett attraktivt sortiment och bättre omhändertagande av kunden i butik", skriver Jonas Ottosson.

Outletbutiker hittar ny kundkategori

Efter periodens utgång har bolaget lanserat två Outletbutiker och därmed, enligt vd:n, öppnat dörren för en ny kategori kunder.

Samtidigt medför det att bolaget snabbare kan uppdatera sina butiker med nyheter och ett säsongsaktuellt sortiment.

VRG-FAKTA ANDRA KVARTALET

Mode- och skoföretaget Venue Retail Group redovisar ett resultat efter skatt på 3,1 miljoner kronor för det andra kvartalet 2017 (-138).

Resultatet per aktie uppgick till 0:02 kronor (-10:40).

Nettoomsättningen uppgick till 250 miljoner kronor (240).

Bruttomarginalen uppgick till 49,0 procent (48,0).

Rörelseresultatet uppgick till 4,8 miljoner kronor (-130). Föregående år inkluderar engångskostnader om 119 miljoner.

Resultatet före av- och nedskrivningar blev 8,7 miljoner kronor (-15,9). Föregående år inkluderar negativa engångsposter med 10 miljoner kronor.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|