23948sdkhjf

Så klarade Stockholmshandeln attacken

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Stockholmshandeln och huvudstaden överlag klarade läget väl. Även om krisen faktiskt inte utmanade oss så kraftigt som ett annat förlopp kunde gjort. Så summerar Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, tiden efter fredagens lastbilsattack i fredagsrusningen på Drottninggatan i Stockholm.

Dagens Handel når honom på väg till Stockholms centralstation, just passerandes Drottninggatan.

– Känslan dröjer sig kvar, men man ser också – precis som vid kriser på andra håll – att vardagslivet så sakta kommer igång igen.
Med brasklappen att han ännu inte har fått en full uppföljningsbild av helgen säger han att de stora aktörernas planer fungera väl.

Läs också: Ny förhandlingschef på Svensk Handel
Köpcentrum runt om stan stängde i enlighet med rådande krisrutiner.
– Det handlade inte så mycket om situationen i sig, utan med tidigare gjorda bedömningar om att man ska stänga ner i sådana här fall, säger Per Geijer.
Svensk Handel har inte hunnit ta kontakt med alla de mindre butiker som hamnade mitt i kaoset.

Läs också: Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma
–Men säkert är att det precis som hos oss, internt på Svensk Handel, finns många olika reaktioner på händelserna har butikerna och deras personal också hanterat krisen olika.

En lugn helg
Lördagen och söndagen blev en annorlunda stadshelg. Påsklovet började för stockholmarna, vilket brukar resultera i långa köer ut från stan. Samtidigt var vädret fint och påskfirare utifrån landet väntades in till huvudstaden.
– Närvaron på stan var ganska stor ändå. Om man mäter en så pass enkel sak som försäljning, har vi fått rapporter om att den var ganska låg. Och det var väl så stämningen var generellt. Man ville vara bland andra, prata med folk men samtidigt inte låtsas som att det inte hade hänt. Man ville helt enkelt ha tid till eftertanke, säger Per Geijer.

Nallar och rosor ersatte kritik
Efter lång tid av hård kritik har polisen nu fått motta både lovord, rosor och nallar.

Läs också: Svensk Handel om Lidingös tiggeriförbud
– Intrycket av polisen och räddningstjänsten har varit väldigt gott. Det är viktigt, framför allt polisen har fått mycket kritik på sistone, inte minst från oss på Svensk Handel. Och det är skönt att se att när de verkligen behövs verkar det fungera, säger Per Geijer och fortsätter:
– Det är också fint att se att medborgarna kliver man ur huse och tar sig tiden att ”klappa om” och tacka för insatsen. Det skapar samhörighet.

”Kunde varit värre”
Men, påpekar Per Geijer, det kunde ha utvecklat sig till en värre situation.
–Man komma ihåg att krisberedskapen inte prövades fullt ut. Till exempel om de rapporterade skottlossningarna hade varit verklighet, då hade vi kunnat se en annan bild i Stockholm.

Läs också: Fraktstöd sänks – nu blir Kinapaketen dyrare
En ökad krismedvetenhet torde bli fallet hos handelsföretagen överlag.
– Vi kommer att se hur företagen, framför allt de stora, ser att det är läge att skruva på sin krishantering. Kanske har man nu hittat bitar i sitt arbete som behöver justeras, säger Per Geijer och fortsätter:
– Man kan ta tillvara de positiva delarna, men också se vad man har kunnat lära sig. Att fundera på vad som hade hänt om fler medarbetare drabbades allvarligare eller om flera händelser på andra ställen i stan inträffat samtidigt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Nyhetsbrev

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Arkiv

Här öppnar JC

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

Scorett utvecklar second hand-konceptet

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Jaktkedja i konkurs

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.166