Media Markt: Detta vill tekniknördarna ha

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Media Markt har intervjuat över 2000 teknikälskande svenskar. Svaren visar att många planerar att lägga ordentligt med pengar på en teknisk uppgradering – men vad de tänker köpa överraskar.


Virtual Reality blir årets storsäljare enligt de svenska teknikälskare som ingår i Media Markts teknikpanel.

Ja, det är väl inte precis någon överraskning, men det lustiga är att det är vad man tror att andra teknikintresserade kommer att vilja köpa. Det som toppar listan på vad man tänker investera i för egen del kan däremot förvåna:
Under 2017 planerar en stor andel att köpa ny tv eller mobiltelefon.
Fyra av tio planerar också att lägga mer pengar på hemelektronik under 2017 jämfört med föregående år där majoriteten kommer att spendera 5 001 – 10 000 kronor.

I enkäten som har besvarats av över 2000 medlemmar i MediaMarkts kundklubb, svarar fyra av tio (38 procent) att de planerar att spendera mer pengar på hemelektronik i år jämfört med förra året. Majoriteten(42 procent) uppger att de kommer att spendera ungefär samma summa som under 2016.

Vilka produkter ser då teknikälskande svenskar mest fram emot att köpa?

Läs också: Media Markt satsar stort

De allra flesta drömmer om att bli med ny TV, mobiltelefon eller bärbar dator. De produkter som man ser minst fram emot att köpa är kyl eller frys.
I undersökningen framkommer det också att svenska teknikälskare efterfrågar fler smarta produkter i Media Markts varuhus som exempelvis uppkopplade säkerhetssystem och vitvaror.
Även kommande smartphone-modeller, som Samsung Galaxy S8 och Iphone 8, står på önskelistan över produkter man helst vill se i butik redan nu.
– Det har varit jättekul att höra vad svenska teknikälskare har för tankar om teknikåret 2017.
Speciellt roligt är att många efterfrågar fler produkter för det smarta hemmet, något som visjälva arbetar aktivt med. Det är också spännande att se att många tror att VR blir åretsstorsäljare eftersom vi själva kan se en ständigt ökande efterfrågan på just VR-produkter i varuhusen, säger Per Kaufmann, vd på MediaMarkt i Sverige i ett pressmeddelande.
MediaMarkt har även vänt sig inåt i företaget och ställt frågor till medarbetarna i landets olika varuhus. På frågan om vilka produkter som kunderna verkar bli gladast av att handla svarar medarbetarna att kunderna är som allra gladast när de köper spelkonsoler, mobiltelefoner och TV-apparater.

Minst glada verkar de bli av att köpa vitvaror, såsom kyl och frys eller tvättmaskin
och torktumlare.
Fler än fyra av tio (43 %) medarbetare tror också att försäljningen av hemelektronik kommer attöka jämfört med föregående år. Personalen tror att kategorin ”Telefon & GPS” kommer att öka mest, där ingår mobiltelefoner, tillbehör och GPS. Även kategorin ”Ljud & bild”, vilken innefattar ljud- och hemmabiosystem, hamnade i toppen.


Källa: Media Markt


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Premiär för Kicks nya e-handel

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13