23948sdkhjf

Zalandos vd: Resultat i linje med förväntningarna

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Att Zalandos preliminära försäljning och lönsamhet under det första kvartalet kom in i underkant av marknadens förväntningar är inget som bekymrar vd Rubin Ritter.

– Tillväxten var stark: 22-24 procent är helt i linje med vår helårsguidning på 20-25 procent, vilket är ambitiöst givet vår storlek, säger han till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen.

Marknadsförväntningarna låg däremot på plus 23,9 procent enligt Bloombergs konsensus, men Rubin Ritter talar hellre om de interna förväntningarna.
– Det här var i linje med vad vi väntade oss, säger han, och tillägger sedan att tillväxten är hög särskilt i ljuset av ett för modeindustrin som helhet utmanande första kvartal.

Läs också: Zalando bygger nytt megalager

Fokus på tillväxt
Vad gäller lönsamheten, preliminärt 1,0-3,0 procent i justerad rörelsemarginal, var mittpunkten i intervallet inte bara lägre än förväntningarnas 2,9 procent utan även jämfört med fjolårets 2,5 procent.
Rubin Ritter påpekar även här att lönsamheten är i linje med helårsguidningen på 5-6 procent (där intervallets mittpunkt är något lägre än 2016 års 5,9 procent), och upprepar ett tidigare budskap om att fokus i avvägningen mellan tillväxt och lönsamhet i år ligger på det förstnämnda.
– Fokus ska helt klart ligga på fortsatt tillväxt, och ju större vi blir desto mer måste vi växa för att hålla den här höga procentuella tillväxten. Vi har investerat under det första kvartalet, och kommer att fortsätta göra så, säger han och nämner nya lager och mjukvaruuppdateringar som exempel.

Fler lager - ett nytt i Sverige
Tillväxt och investeringar lär också bli temat under kapitalmarknadsdagen den 19 juni.

Läs också: Säljstart för Zalandos skönhetserbjudande i Sverige
–Under det första kvartalet lanserade vi ett satellitlager i Paris och i det tredje kommer vi att öppna ett i Polen, säger han vidare på samma tema.
Det lager som planeras i Sverige - aviserat i januari i år - hoppas Zalando kunna ta i bruk i slutet av 2017, säger han vidare, utan att nämna något om antal anställda, var det ska ligga eller vem den partner bolaget tidigare har sagt att det söker blir.
– Jag tror att vi kommer att gå ut med specifika nyheter om det under de kommande månaderna. Nu jobbar teamet på att fastställa saker och ting, och det går planenligt. Vi tror det kommer att innebära en stor förbättring för både svenska, finska och norska kunder.

Hur verksamheten har gått regionalt avvaktar han med tills definitiva resultat för kvartalet släpps den 9 maj.
Zalando ägs till 32 procent av Kinnevik, och är investmentbolagets största innehav med 38 procent av substansvärdet per årsskiftet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.145