Zalandos vd: Resultat i linje med förväntningarna

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Att Zalandos preliminära försäljning och lönsamhet under det första kvartalet kom in i underkant av marknadens förväntningar är inget som bekymrar vd Rubin Ritter.

– Tillväxten var stark: 22-24 procent är helt i linje med vår helårsguidning på 20-25 procent, vilket är ambitiöst givet vår storlek, säger han till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen.

Marknadsförväntningarna låg däremot på plus 23,9 procent enligt Bloombergs konsensus, men Rubin Ritter talar hellre om de interna förväntningarna.
– Det här var i linje med vad vi väntade oss, säger han, och tillägger sedan att tillväxten är hög särskilt i ljuset av ett för modeindustrin som helhet utmanande första kvartal.

Fokus på tillväxt
Vad gäller lönsamheten, preliminärt 1,0-3,0 procent i justerad rörelsemarginal, var mittpunkten i intervallet inte bara lägre än förväntningarnas 2,9 procent utan även jämfört med fjolårets 2,5 procent.
Rubin Ritter påpekar även här att lönsamheten är i linje med helårsguidningen på 5-6 procent (där intervallets mittpunkt är något lägre än 2016 års 5,9 procent), och upprepar ett tidigare budskap om att fokus i avvägningen mellan tillväxt och lönsamhet i år ligger på det förstnämnda.
– Fokus ska helt klart ligga på fortsatt tillväxt, och ju större vi blir desto mer måste vi växa för att hålla den här höga procentuella tillväxten. Vi har investerat under det första kvartalet, och kommer att fortsätta göra så, säger han och nämner nya lager och mjukvaruuppdateringar som exempel.

Fler lager - ett nytt i Sverige
Tillväxt och investeringar lär också bli temat under kapitalmarknadsdagen den 19 juni.
Läs också: Ett paket från Brunna

–Under det första kvartalet lanserade vi ett satellitlager i Paris och i det tredje kommer vi att öppna ett i Polen, säger han vidare på samma tema.
Det lager som planeras i Sverige - aviserat i januari i år - hoppas Zalando kunna ta i bruk i slutet av 2017, säger han vidare, utan att nämna något om antal anställda, var det ska ligga eller vem den partner bolaget tidigare har sagt att det söker blir.
– Jag tror att vi kommer att gå ut med specifika nyheter om det under de kommande månaderna. Nu jobbar teamet på att fastställa saker och ting, och det går planenligt. Vi tror det kommer att innebära en stor förbättring för både svenska, finska och norska kunder.

Hur verksamheten har gått regionalt avvaktar han med tills definitiva resultat för kvartalet släpps den 9 maj.
Zalando ägs till 32 procent av Kinnevik, och är investmentbolagets största innehav med 38 procent av substansvärdet per årsskiftet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Intersport pudlar om kampanj

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131