Apotea gör rekordkvartal

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Nätapoteket Apotea.se rivstartade sitt 2017.Hittills i år har omsättningen per månad överträffat 100 miljoner kronor tre månader i sträck.

– 2017 har börjat bättre än vi hade hoppats på. Tillströmningen av nya kunder är god samtidigt som våra befintliga kunder handlar allt oftare. Vi är väl förberedda på en fortsatt tillväxt på den här höga nivån, säger Pär Svärdson, vd för apotea.se.

Tydlig resultatförbättring

Omsättningen efter årets första kvartal landar på 338 miljoner kronor. Det är en ökning med 62 procent jämfört med motsvarande period i fjol då omsättningen uppgick till 209 miljoner kronor. Även resultatet visar en tydlig förbättring.
Den tidigare rekordnivån på 100 miljoner kronor i omsättning per månad har nu överträffats tre månader i sträck: 115, 105 respektive 118 miljoner kronor för januari, februari och mars.

"Hisnande fort"
– Den här utvecklingen visar att vårt koncept ligger helt rätt i tiden. Blickar jag tillbaka så kan jag se att det har gått hisnande fort. Under en enda dag skickar vi nu ut lika många paket som vi gjorde under hela 2011, säger Pär Svärdson.
Apotea.se var först med att få Läkemedelsverkets tillstånd att bedriva apotek på nätet 2011. Sedan dess har försäljningen ökat från runt 11 miljoner kronor till 968 miljoner 2016. 

Apotea.se har 285 anställda.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Morakniv växer i rekordtakt

Modeföretag satsar på Green Friday

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158