Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Zalando, Kinneviks tyska nätmodehandlare, skulle gärna se ett samarbete med H&M, och bedömer att det finns stor potential i att sälja den svenska kedjans kläder via Zalandos hemsidor och appar.

Det säger vd Rubin Ritter till Nyhetsbyrån Direkt, efter att Zalando under det första kvartalet inledde ett testsamarbete med H&M-konkurrenten Inditex: dess märke Oysho, verksamt inom bland annat under- och badkläder, säljs via Zalando.
– Visst. Vi vill vara en plattform för alla märken, både de små och de stora globala. Vi är väldigt glada att vi har inlett ett samarbete med Inditex genom Oysho, och vi är förstås även öppna för att arbeta med alla andra varumärken som vi tror skulle kunna vara intressanta för vår kundbas, svarar han på frågan om han är öppen för att låta H&M använda Zalandoplattformen.
Han fortsätter:
– H&M är absolut ett av de varumärken som vi skulle se stor potential i.
Läs också: Därför växer Zalando

H&M finns på Zalandos huvudmarknad Tyskland sedan 1980, och landet är även det svenska bolagets största marknad med 15 procent av försäljningen under det senaste kvartalet (december-februari).
Omsättningen uppgick då till 8,4 miljarder kronor, att jämföra med hela Zalandos motsvarande 9,4 miljarder kronor under januari-mars.

H&M:s tyska omsättning sjunker
Under motsvarande period för ett år sedan var förhållandet det omvända: H&M omsatte 8,7 miljarder kronor och Zalando 7,3 miljarder kronor.
Läs också: H&M i samarbete med Zalando

Medan Zalando alltså noterade mer än 20 procents tillväxt för hela koncernen under det första kvartalet, sjönk H&M:s tyska omsättning med 5 procent i lokala valutor. Kedjan svarade genom att slå igen fyra av de drygt 450 butikerna på tysk mark.
Enligt Rubin Ritter är Zalandomedgrundaren David Schneider - liksom Rubin Ritter med i Zalandos ledartrojka, och kurskamrat till honom på universitetet - ständigt på resor i Europa och i övriga världen för att diskutera potentiella samarbeten med modeföretag.

H&M: ”Inga kommentarer”
Huruvida några samtal med just H&M pågår låter han dock bli att kommentera, med hänvisning till principen att inte diskutera enskilda affärssamtal.
H&M hälsar via sin kommunikationsschef Kristina Stenvinkel att bolaget löpande får "ett stort antal förfrågningar från många olika håll angående eventuella samarbeten, och vi väljer därför att inte kommentera dem.”

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.194