Zalando: "Vi skulle gärna samarbeta med H&M"

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Zalando, Kinneviks tyska nätmodehandlare, skulle gärna se ett samarbete med H&M, och bedömer att det finns stor potential i att sälja den svenska kedjans kläder via Zalandos hemsidor och appar.

Det säger vd Rubin Ritter till Nyhetsbyrån Direkt, efter att Zalando under det första kvartalet inledde ett testsamarbete med H&M-konkurrenten Inditex: dess märke Oysho, verksamt inom bland annat under- och badkläder, säljs via Zalando.
– Visst. Vi vill vara en plattform för alla märken, både de små och de stora globala. Vi är väldigt glada att vi har inlett ett samarbete med Inditex genom Oysho, och vi är förstås även öppna för att arbeta med alla andra varumärken som vi tror skulle kunna vara intressanta för vår kundbas, svarar han på frågan om han är öppen för att låta H&M använda Zalandoplattformen.
Han fortsätter:
– H&M är absolut ett av de varumärken som vi skulle se stor potential i.
Läs också: Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

H&M finns på Zalandos huvudmarknad Tyskland sedan 1980, och landet är även det svenska bolagets största marknad med 15 procent av försäljningen under det senaste kvartalet (december-februari).
Omsättningen uppgick då till 8,4 miljarder kronor, att jämföra med hela Zalandos motsvarande 9,4 miljarder kronor under januari-mars.

H&M:s tyska omsättning sjunker
Under motsvarande period för ett år sedan var förhållandet det omvända: H&M omsatte 8,7 miljarder kronor och Zalando 7,3 miljarder kronor.
Läs också: Ett paket från Brunna

Medan Zalando alltså noterade mer än 20 procents tillväxt för hela koncernen under det första kvartalet, sjönk H&M:s tyska omsättning med 5 procent i lokala valutor. Kedjan svarade genom att slå igen fyra av de drygt 450 butikerna på tysk mark.
Enligt Rubin Ritter är Zalandomedgrundaren David Schneider - liksom Rubin Ritter med i Zalandos ledartrojka, och kurskamrat till honom på universitetet - ständigt på resor i Europa och i övriga världen för att diskutera potentiella samarbeten med modeföretag.

H&M: ”Inga kommentarer”
Huruvida några samtal med just H&M pågår låter han dock bli att kommentera, med hänvisning till principen att inte diskutera enskilda affärssamtal.
H&M hälsar via sin kommunikationsschef Kristina Stenvinkel att bolaget löpande får "ett stort antal förfrågningar från många olika håll angående eventuella samarbeten, och vi väljer därför att inte kommentera dem.”

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.121