23948sdkhjf

Axfood i linje med förväntningarna

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Nye koncern-vd:n Klas Balkows första delårsrapport för Axfood låg i linje med marknadens förväntningar. Kedjorna tog ytterligare marknadandelar på en svag marknad.

Axfood redovisar en ökad omsättning på 10 639 mijoner kronor för årets första kvartal. Att jämföra med 10 305 miljoner kronor för samma period förra året. Rörelseresultatet sjönk till 397 miljoner kronor (408). Följaktligen sjönk också rörelsemarginalen till 3,7 procent (4,0).

Läs också: Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Axfoods styrelse prognosticerar ett rörelseresultat för 2017 i linje med utfallet 2016.

− Axfood visade bra tillväxt på en annars ljummen marknad. Med en försäljningstillväxt på över tre procent tog Axfood ytterligare marknadsandelar under första kvartalet. Alla koncept fortsatte växa och visade stabil lönsamhet, säger Klas Balkow i en rapportkommentar.
– Under kvartalet har vi ökat satsningarna på e-handel. Integrationen av mat.se pågår med full kraft och allt fler kunder kan handla på nätet via Willys och Hemköp. Detta ger oss goda förutsättningar att stärka positionen inom det snabbt växande online-segmentet.

Axfoods styrelse har beslutat om återköp av högst 200 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet. Återköpen kan påbörjas från och med den 15 maj. I dag har Axfood inget innehav av egna aktier.

Mer om: Axfood | Klas Balkow
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lyko utreds av Konkurrensverket

Oro i handeln under årets sista månad

Rekordår för Cyberphoto

På nytt jobb
Lämnar Handelsrådet för universitet

Ökad försäljning för H&M

Vill klä bruden i secondhand

Nyhetsbrev

Modebutikskoncept blickar framåt efter rekonstruktion

Arkiv

Årets modejulklapp utsedd

Mjukt och mysigt i modepaketen om Svensk Handel Stil och Swedish Fashion Council får välja.

Nytt initiativ för etisk handel

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Skistar

Kliver på som vd och koncernchef innan sommaren.

Convenience växer i betydelse

Möbelbutik stänger – efter 120 år

Vd säljer i Sportamore

På nytt jobb
Ny vd på ÖoB

Tre varumärken på gemensam yta

Rekord i etableringar för Synsam

På nytt jobb
Ny vd till Boomerang

Modebolaget har under en längre tid haft en tillförordnad vd.

Gamestop stänger alla nordiska butiker

Aktiekursen rasade efter kedjans vinstvarning.

Ägarskifte i Nilson group

På nytt jobb
Från Viaplay till Adlibrisgruppen

Blir chef för ny avdelning.

Chimi eyewear tar över efter Nespresso

"Svårt att motivera hållbarhetsaspekten i att kassera fullt funktionsduglig inredning"

Industriavfall och upcyclat i Marqets tredje butik.

Cervera e-handelssatsar – flyttar centrallagret

Ska korta ledtiderna till kund med e-handelsfokuserad anläggning.

Mod gav utmärkelse

Indiskas vd prisas av kvinnligt nätverk.

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.239