Hemköp inför pant på plastpåsar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Hemköp blir första livsmedelsbutiken ut med att erbjuda sina kunder pant på plastpåsar.

I ett pilotprojekt på Hemköp Torsplan i Stockholm kommer nu kunder som vill värna miljön att kunna lämna in sina plastpåsar i utbyte mot pengar

– Vi ser det här som en naturlig utveckling av att vi på Hemköp alltid har strävat efter att att ta ansvar för miljön på ett inspirerande sätt. Faller det här väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler av våra butiker, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp i ett pressmeddelande.

Läs också: De rullar ut e-handel i Malmö och Lund

Plastpåsens pris höjs med 50 öre och för varje pantad påse får kunden 1 krona i pant. För varje påse som säljs men inte pantas skänker Hemköp 50 öre till organisationen Städa Sverige som sanerar plast från hav, sjöar och städer.

– Nedskräpning med plast i natur och hav är ett samhällsproblem. I Sverige förbrukar vi 80 plastbärpåsar per person och år, en siffra som ska halveras till år 2025 enligt ett EU-direktiv. För att nå dit är det bra om fler återanvänder sina påsar många gånger och sedan pantar dem istället för att använda som soppåsar. Tunnare påsar på rulle passar bättre som soppåsar då mindre plast går till förbränning, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Hemköp i ett pressmeddelande

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Premiär för Kicks nya e-handel

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154