Kläm och känn-faktorn minskar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.


I rapporten Digital mathandel 2017 förutspås att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att fortsätta att växa starkt under 2017.

Rapporten beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.

Den visar bland annat att andelen som vill se och känna på sin mat före köp har  halverats och att utvecklingen drivs starkt av bekvämlighet och tidsbesparing.

Kunder tänker nytt
Rapporten pekar på en värderingsförskjutning som skett hos den digitala mathandelns kunder. Tidigare upplevde konsumenterna att den största nackdelen med att handla mat på nätet var att man inte kan se sin mat innan inköp. Denna fråga har intensivt bemötts av nätaktörerna genom att de vinnlägger sig om att alltid leverera varor av hög kvalitet. Arbetet har gett resultat.

- 2012 upplevde två av tre konsumenter att det var en nackdel att inte kunna se maten innan köp. Nu är motsvarande siffra en av tre. Dessutom instämmer 68 procent av konsumenterna i att de är nöjda med kvaliteten på färskvaror som frukt och grönt när de handlar på internet, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande..

Sparar tid

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att drivas av att konsumenterna anser att det är bekvämt och att man sparar tid. Drivkrafternas prioriteringsordning skiljer sig mellan olika åldersgrupper. Att man vinner tid är samtliga åldersgrupper överens om.

Det syns dock en klar trend, ju yngre konsumenterna är desto viktigare är det med tidsbesparing. Det omvända mönstret är tydligt avseende att få varorna hemlevererade och slippa bära matkassar, vilket uppskattas mer av äldre konsumenter.

- Tidsvinst upplevs som en mycket större fördel i storstäderna än i småstäder och på landsbygden, sannolikt eftersom man på landsbygden har sämre tillgång till hemleveranser, avslutar Jonas Ogvall.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12