Kläm och känn-faktorn minskar

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Svenskarnas förtroende för den digitala mathandelns förmåga att leverera hög kvalitet är högt. Det visar en rapport från Svensk Digital Handel och HUI.


I rapporten Digital mathandel 2017 förutspås att livsmedelsförsäljningen på nätet kommer att fortsätta att växa starkt under 2017.

Rapporten beskriver konsumenternas beteenden, attityder och åsikter samt marknadens storlek och utveckling.

Den visar bland annat att andelen som vill se och känna på sin mat före köp har  halverats och att utvecklingen drivs starkt av bekvämlighet och tidsbesparing.

Kunder tänker nytt
Rapporten pekar på en värderingsförskjutning som skett hos den digitala mathandelns kunder. Tidigare upplevde konsumenterna att den största nackdelen med att handla mat på nätet var att man inte kan se sin mat innan inköp. Denna fråga har intensivt bemötts av nätaktörerna genom att de vinnlägger sig om att alltid leverera varor av hög kvalitet. Arbetet har gett resultat.

- 2012 upplevde två av tre konsumenter att det var en nackdel att inte kunna se maten innan köp. Nu är motsvarande siffra en av tre. Dessutom instämmer 68 procent av konsumenterna i att de är nöjda med kvaliteten på färskvaror som frukt och grönt när de handlar på internet, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande..

Sparar tid

Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter att drivas av att konsumenterna anser att det är bekvämt och att man sparar tid. Drivkrafternas prioriteringsordning skiljer sig mellan olika åldersgrupper. Att man vinner tid är samtliga åldersgrupper överens om.

Det syns dock en klar trend, ju yngre konsumenterna är desto viktigare är det med tidsbesparing. Det omvända mönstret är tydligt avseende att få varorna hemlevererade och slippa bära matkassar, vilket uppskattas mer av äldre konsumenter.

- Tidsvinst upplevs som en mycket större fördel i storstäderna än i småstäder och på landsbygden, sannolikt eftersom man på landsbygden har sämre tillgång till hemleveranser, avslutar Jonas Ogvall.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.17