Datainsamling skrämmer färre

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

 För tredje året i rad har analys-och kommunikationsbyrån Insight Intelligence undersökt hur svenskarna ser på digital integritet.

Den visar att andelen som ser insamlingen och användningen av personlig, digital information i samhället som något positivt har ökat med nio procentenheter de senaste två åren. riksomfattande Attitydundersökningen är riksomfattande och antalet respondenter är 1000 i åldrarna 16-70 år.

Läs också: Bot mot GDPR-panik

Undersökningen har genomförts i samarbete med Advokatfirman Lindahl, Cybercom Group, IAB Sverige och Sveriges Kommuner och Landsting.
Attityderna kring insamling av privat information har ändrats i positiv riktning, men samtidigt ökar andelen som är oroliga för att information som man delar med sig av används i syften som man inte är bekväm med.
Den generellt mer positiva inställningen till informationsinsamling är alltså beroende på konsumenternas känsla av trygghet vad gäller säkerhetshanteringen av den information som samlas in. Oron beror främst på bristande kunskaper om hur informationen som samlas in används.
–Här har de företag som arbetar med hanteringen av privat information digitalt en möjlighet att genom tydlig kommunikation skapa förtroende för sina användare. Frågan om digital integritet kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.

Läs också: Tusentals mindre företag missar lagen

Fler resultat:
*Få känner till den nya dataskyddsförordningen men nästan var tredje tror att den skulle påverka deras förtroende att dela information
*Fler är positiva till att dela privat digital information i vårdrelaterade syften
* Sex av tio läser aldrig villkor som de accepterar gällande behandling av ”cookies”
* Mellan 40-51 procent av de svarande är beredda att dela med sig av privat information digitalt för att förbättra olika välfärdsfunktioner.


Undersökningen genomfördes i februari 2017 då 1000 personer intervjuades genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.

Källa: Insight Intelligence


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134