Datainsamling skrämmer färre

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Fler är positiva till digital insamling av privat information, men oron över hur uppgifterna används ökar samtidigt.

 För tredje året i rad har analys-och kommunikationsbyrån Insight Intelligence undersökt hur svenskarna ser på digital integritet.

Den visar att andelen som ser insamlingen och användningen av personlig, digital information i samhället som något positivt har ökat med nio procentenheter de senaste två åren. riksomfattande Attitydundersökningen är riksomfattande och antalet respondenter är 1000 i åldrarna 16-70 år.

Läs också: Bot mot GDPR-panik

Undersökningen har genomförts i samarbete med Advokatfirman Lindahl, Cybercom Group, IAB Sverige och Sveriges Kommuner och Landsting.
Attityderna kring insamling av privat information har ändrats i positiv riktning, men samtidigt ökar andelen som är oroliga för att information som man delar med sig av används i syften som man inte är bekväm med.
Den generellt mer positiva inställningen till informationsinsamling är alltså beroende på konsumenternas känsla av trygghet vad gäller säkerhetshanteringen av den information som samlas in. Oron beror främst på bristande kunskaper om hur informationen som samlas in används.
–Här har de företag som arbetar med hanteringen av privat information digitalt en möjlighet att genom tydlig kommunikation skapa förtroende för sina användare. Frågan om digital integritet kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel, säger Lukas O Berg, vd på Insight Intelligence.

Läs också: Twilfit kliver in i framtiden

Fler resultat:
*Få känner till den nya dataskyddsförordningen men nästan var tredje tror att den skulle påverka deras förtroende att dela information
*Fler är positiva till att dela privat digital information i vårdrelaterade syften
* Sex av tio läser aldrig villkor som de accepterar gällande behandling av ”cookies”
* Mellan 40-51 procent av de svarande är beredda att dela med sig av privat information digitalt för att förbättra olika välfärdsfunktioner.


Undersökningen genomfördes i februari 2017 då 1000 personer intervjuades genom Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel.

Källa: Insight Intelligence


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Arkiv

Byggkedja i rekryteringstagen

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

Paynova börjar med fakturor

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Här öppnar Synoptik

Fortsatt framgång för Zetadisplay

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

Ica startar digital innovationshubb

Icagruppen vässar sin digitala profil genom att dra i gång innovationshubben Icax.

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Smarta glasögon en framgång på lagret

Glasögonskärmar ökade produktiviteten för DHL.

Apoteksgruppen ökar

Trögt för Lindex

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

Utmanande kvartal för Odd Molly

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Näthandel kan vara bra för hälsan

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

My Dentist växer vidare

Hastigt vd-byte i apotekskedja

Ica sålde bra under juli

Sänd till en kollega

0.184