23948sdkhjf

Jula spränger miljardvallen

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Förra året omsatte Jula för första gången över sex miljarder svenska kronor. – Det är en milstolpe som det är roligt att passera., säger vd Joachim Frykberg.

2016 var ett år där omvärlden ställde kedjan inför stora utmaningar med kraftiga valutasvägningar, skiftande råvarupriser och politisk oro, summerar ledningen. Trots detta landar Julas resultat för förra året på 584 miljoner kronor efter finansiella poster, med en omsättning på 6,06 miljarder kronor.

”Starkt resultat i tufft år”
– Det är ett starkt resultat under ett tufft år. Siffrorna visar att vi är ett stabilt företag med stark ekonomisk ställning som utvecklas väl med dagens digitala krav, säger

Läs också: Spaden i jorden för Julas stora logistiksatsningKarl-Johan Blank, ägare och koncernchef.
Jochim Frykberg fortsätter:
– Det råder tuff konkurrens inom handeln med fortsatt hög etableringstakt i fysiska butiker samtidigt som e-handeln tar större och större andelar. Dessutom möter de inhemska marknaderna större konkurrens från internationell e-handel. Valutaeffekter och ökade råvarupriser fortsätter att skapa tryck på inköpspriserna.

Vinstdelning
En del av vinsten för 2016 tillfaller Julas medarbetare. Totalt delar företaget ut 43 miljoner kronor extra till medarbetarna.

Läs också: Julas ordförande uppmärksammad
– Det känns bra att kunna belöna våra fantastiska medarbetare lite extra för det hårda arbete och stora engagemang som alla visar, säger Karl-Johan Blank.

Nya varuhus
En av de stora nyheterna hos kedjan är att e-handeln nu gör comeback.
Dessutom står flera nyöppningar på agendan.
I vår öppnar Jula i Hudiksvall ett 3 000 kvadratmetersvaruhus på handelsområdet Medskog, Hudiksvalls första riktiga externhandelsläge.

Läs också: Julas lager blir ännu större
– Vi ser stora möjligheter att utveckla handelsområdet ytterligare till nytta för våra kunder. Vi etablerar oss exempelvis gärna nära dagligvaruhandel men i dagsläget saknas det på området, vi hoppas att det kommer i framtiden, säger Joachim Frykberg.
I höst är det dags i Varberg, på handelsområdet ”Lugnetrondellen”. Den tredje planerade svenska öppningen är nytt varuhus i Visby.

JULA-FAKTA
Jula finns idag på tre marknader, Sverige, Norge och Polen, med sammalagt 91 varuhus.
Huvudkontor och cdntrallager finns i Skara.

Läs också: Tio nya varuhus och flytt av två för Jula
Jula ägs av Karl-Johan Blank.
Joachim Frykberg är vd.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Kedjorna som är bäst på mersälj

Apotea bästa nätbutik – igen

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Nyhetsbrev

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

På nytt jobb
Gant får ny vd

Färre konkurser i november

1

Leksaksjätte tappar kedjeledare

Kedjeledaren för Lekextra, Ringo och Kozmos lämnar posten.

Varner startar ny nordisk modekedja

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.205