Eko driver nät-maten

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Suget efter eko-varor driver matförsäljningen på nätet. - En stark medvetenhet om sambandet mellan livsmedel och hälsa triggar den ekologiska försäljningen. Den digitala mathandelns kärnkunder barnfamiljerna vill ge sina barn bra mat, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Livsmedelshandelns försäljning av ekologiska varor ökar kraftigt. Det märks också i e-handeln.

Exempelvis redovisar Mat.se en försäljningsandel för ekologiska varor om 16 procent, Coop Online en andel om 21 procent och Mathem en andel om 25 procent. Coops andel är dubbelt så hög online som totalt.

Läs också: Kundanpassning minimerar returer

Det visar färska siffror i rapporten Digital mathandel 2017,

Möjligheten att enkelt söka via filtrering eller fritext hos en e-handlare gör det lättare för kunderna att hitta varor av en specifik karaktär. Enligt rapporten Digital mathandel 2017 anser en tredjedel av konsumenterna att det är enklare att hitta ekologiska produkter när de handlar mat på nätet än när de handlar i fysisk butik.

- Alternativet är att man annars behöver spendera mycket tid och kraft på att leta i en fysisk butik eller till och med i olika fysiska butiker för att hitta exakt det sortiment man söker, säger Jonas Ogvall.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kundanpassning minimerar returer

Ett traditionellt tillverkande företag, med djupa rötter i Knallebygdens textilindustri, driver i dag 9 butiker i Stockholm, London, New York, Malmö och Köpenhamn med en omfattande e-handel integrerad i helheten.

Butiken slutar helt med plastkassar

När många aktörer börjat ta betalt för påsarna valde den här butiken att göra sig av med dem.

Svenska chefer tveksamma till ny teknik

Digitaliseringen gör de flesta affärsmodeller förlegade inom 5 år– inte minst inom handel. Ändå är svenska chefer tveksamma till nya teknikinvesteringar.

Butiker för Esprit i konkurs

I början av juni försattes bolagen bakom fem butiker i Sverige i konkurs.

På nytt jobb: Generationsskifte i Pulsen

Vart ska vi gå när det händer?

Var fjärde verksamhet saknar återsamlingsplats vid utrymning. Swesec kampanjar för skärpning.

Arkiv

Hallå där, Amelie Silfverstolpe...

Hälsokoncept ynglar av sig

Tredje restaurangen i Stockholm för snabb hälsomat.

På nytt jobb: Han tar vd-stolen i Eurocash

Kik in på Coops e-handelslager

Byggvändning i maj

Efter en negativ utveckling för byggmaterialhandeln under april månad vände försäljningen till positiv igen i maj.

Boozt med ny inköpschef

E-handlaren internrekryterar till posten som inköpschef.

RNB kämpar på

Modekoncernen redovisar förbättrat rörelseresultat för tredje kvartalet men tappar försäljning. Polarn O. Pyret och Brothers utvecklas positivt medan NK och Man of a Kind går trögt.

Konjunkturinstitutet ser ljuset

Whole Foods köps upp

Näthandelsjätten köper kedjan för miljarder

På nytt jobb: Ny vd till Tiger of Sweden

Han kliver på vd-posten hos modebolaget i september.

Handelsprognos justeras ner

HUI Research presenterade på tisdagen nedjusterade prognoser för detaljhandeln. Stora branscher som mode och elektronik har svårt att få fart på tillväxten.

På nytt jobb: Prisbelönt marknadschef till Tre

Hon är ett välkänt namn i sportbranschen. Nu går hon till mobiloperatören Tre.

Fastighetsägare smyckar Avenyn

HR-guru rekryterar fördomsfritt

”Fördomsfri rekrytering”. Kollegan skrattar rått. Låter som en bra ambition hördu!

Träffa kunden i rätt ögonblick

Därför växer Zalando

Zalandos snabba tillväxt beror till största delen på företagets förmåga att förstå kunden.

Ikea säljer allt mer mat

H&M i samarbete med Zalando

Nu ska fler av H&M:s varumärken säljas vi e-handelsjätten.

Nu är Klarna bank

Han har Göteborgs nöjdaste kunder

På nytt jobb: Linas Matkasse får ny vd

Svenskarna vill handla hållbart

Polisen kritiserar kameralagförslag

Skönhetskedja till Strand

Räddad frukt till final

Aromer från Norrland kan bli framtidsbransch

Handeln presenterar förslag till politikerna

Falska nyheter är en egen industri

Nu är läroboken om konsumentbeteende här

Ica upplöser Starbuckssamarbetet

Sänd till en kollega

0.156