Eko driver nät-maten

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Suget efter eko-varor driver matförsäljningen på nätet. - En stark medvetenhet om sambandet mellan livsmedel och hälsa triggar den ekologiska försäljningen. Den digitala mathandelns kärnkunder barnfamiljerna vill ge sina barn bra mat, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Livsmedelshandelns försäljning av ekologiska varor ökar kraftigt. Det märks också i e-handeln.

Exempelvis redovisar Mat.se en försäljningsandel för ekologiska varor om 16 procent, Coop Online en andel om 21 procent och Mathem en andel om 25 procent. Coops andel är dubbelt så hög online som totalt.

Läs också: Kraftig försäljningsökning av livsmedel i nätbutikerna

Det visar färska siffror i rapporten Digital mathandel 2017,

Möjligheten att enkelt söka via filtrering eller fritext hos en e-handlare gör det lättare för kunderna att hitta varor av en specifik karaktär. Enligt rapporten Digital mathandel 2017 anser en tredjedel av konsumenterna att det är enklare att hitta ekologiska produkter när de handlar mat på nätet än när de handlar i fysisk butik.

- Alternativet är att man annars behöver spendera mycket tid och kraft på att leta i en fysisk butik eller till och med i olika fysiska butiker för att hitta exakt det sortiment man söker, säger Jonas Ogvall.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jula jagar ny Sverigechef när Koivisto slutar

Han blir ny vd för Granngården

Dramatisk minskning av kontantköp i handeln

Icas näthandel över en miljard - startar darkstore

Så shoppar svenskarna inför jul

Nyhetsbrev

Försiktigare optimism

HUI reviderar ned tillväxtprognosen i detaljhandeln trots att köpkraften beskrivs som god.

Arkiv

Han får gå

Magnus Agervald slutar omgående som vd för investmentbolaget Ratos.

På nytt jobb
Han tar över

Styrelseordförande blir vd på Ratos efter Magnus Agervalds sorti.

Så blir julsäljet

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Handlarprotest stänger Spångabutiker

Återbruksgalleria expanderar

Lucia populärt i varumärken

Konst platsar i köpcentrum

Appen ökar Dagmars digitala fokus

Modevarumärket Dagmar har kommit långt på sin digitaliseringsresa. Hälften av e-kunderna använde mobilen.

Kronans apotek hittar nya lägen

Skatteverket får skarpare verktyg

Postnord får 400 miljoner

På nytt jobb
Förändring i Swedish Match topp

Ekonomichefen lämnar tobaksföretaget

Granit flyttar till Hässleholm

Kläder drog upp priserna

På nytt jobb
Niklas Johnsson ny vd för Avensia

Styrelsen i e-handelsleverantören Avensia har utsett Niklas Johnsson till ny vd.

Utomhus i Malmö

I september nästa år samlas den internationella outdoorbranschen i Malmö.

Lyko noteras

E-handelsgiganten störst på nätmat i USA

Lyckad Black Friday weekend

Här är hela listan med prisade nätbutiker

Apotek startar samarbete med Min doktor

Risker för svensk handel vid brexit

Hon får hållbarhetsansvar

Clas Ohlson bromsar expansionen

Från Bukowskis till Pantbanken

Så går det för köpcentrumen i år

Nytt samarbete: Media Markt säljer svensk elbil

Jobbsajt använder underrättelsemetoder

Startup har chans att vinna tävling i Europaparlamentet

Galleria satsar på hälsa

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.354