23948sdkhjf

Eko driver nät-maten

| Av Dagens Handel | Tipsa redaktionen

Suget efter eko-varor driver matförsäljningen på nätet. - En stark medvetenhet om sambandet mellan livsmedel och hälsa triggar den ekologiska försäljningen. Den digitala mathandelns kärnkunder barnfamiljerna vill ge sina barn bra mat, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel.

Livsmedelshandelns försäljning av ekologiska varor ökar kraftigt. Det märks också i e-handeln.

Läs också: Black friday slog rekord i natt

Exempelvis redovisar Mat.se en försäljningsandel för ekologiska varor om 16 procent, Coop Online en andel om 21 procent och Mathem en andel om 25 procent. Coops andel är dubbelt så hög online som totalt.

Det visar färska siffror i rapporten Digital mathandel 2017,

Möjligheten att enkelt söka via filtrering eller fritext hos en e-handlare gör det lättare för kunderna att hitta varor av en specifik karaktär. Enligt rapporten Digital mathandel 2017 anser en tredjedel av konsumenterna att det är enklare att hitta ekologiska produkter när de handlar mat på nätet än när de handlar i fysisk butik.

- Alternativet är att man annars behöver spendera mycket tid och kraft på att leta i en fysisk butik eller till och med i olika fysiska butiker för att hitta exakt det sortiment man söker, säger Jonas Ogvall.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Starkt halvår för Elgiganten

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Betaltjänsten Glase lägger ner

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192