23948sdkhjf

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Konsultföretaget Differ har för åttonde gången låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärken.Undersökningen visar också att grönhet är viktigare för konsumenterna än någonsin tidigare.

I undersökningen koras två vinnare. Den första vinnaren är det varumärke som får flest röster när respondenterna fritt får ange vilket de anser vara Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner, liksom tidigare, denna kategori med stor marginal. Varumärket har en särställning hos svenska konsumenter vad gäller miljöprofil och försprånget gentemot andra varumärken fortsätter att växa. Coop tar även hem silvermedaljen i denna kategori, då med kedjans modervarumärke. På tredje plats, strax bakom Coop, finner vi Grumme.

 - Det är över 25 år sedan Coop lanserade Änglamark tillsammans med engagerade medlemmar. Det är glädjande att vi befäster vår ledande ställning hos svenska konsumenter ­– det är också ett bevis på ett långsiktigt hållbart varumärkesbyggande”, säger Louise König, Hållbarhetschef på Coop.

Årets andra vinnare är det varumärke som ansetts mest grönt av de 86 varumärken respondenterna har bedömt i undersökningen. Varumärkena är hämtade ur branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek. På förstaplats hittar vi, för sjätte året i rad, SJ. Tvåa kommer ICA, tätt följt av Coop på tredje plats.

Läs också: E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel

 Stark välbefinnandetrend

Resultatet visar också att grönhet är viktigare än någonsin för svenskarnas köpbeslut, skriver Differ i sitt pressmeddelande. Hela 80% gör aktiva gröna val, och en tredjedel väljer bort icke-gröna varumärken. Dessutom är viljan att betala extra för grönt den högsta i undersökningens historia.

Sannolikt beror utvecklingen på det ökade fokus som legat på miljöfrågorna den senaste tiden och den allt starkare mega-trenden kring välbefinnande. Medvetenheten har ökat bland konsumenterna och med den drivkraften att själv positivt bidra till hållbarhet.

 

Källa: differ
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Jula omorganiserar personal

Klart att Footways fullföljer köpet av Sportamore

Kappahl klarar inte hyran

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Nyhetsbrev

Bygghemma blir BHG

Arkiv

Föreslås till Kinneviks styrelse

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Stockmann i rekonstruktion

Byggmax öppnar ännu en butik

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Sportkedjans vd: "Vi permitterar upp till 30 procent av totala personalstyrkan"

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

Intersport permitterar och säger upp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

H&M har inlett dialog om permitteringar

Systembolaget till ny stadskärna

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

XXL tar in kapital

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125