23948sdkhjf

Stärkt betalningsvilja för gröna varumärken

Konsultföretaget Differ har för åttonde gången låtit svenska folket utse Sveriges grönaste varumärken.Undersökningen visar också att grönhet är viktigare för konsumenterna än någonsin tidigare.

I undersökningen koras två vinnare. Den första vinnaren är det varumärke som får flest röster när respondenterna fritt får ange vilket de anser vara Sveriges grönaste varumärke. Coops varumärke Änglamark vinner, liksom tidigare, denna kategori med stor marginal. Varumärket har en särställning hos svenska konsumenter vad gäller miljöprofil och försprånget gentemot andra varumärken fortsätter att växa. Coop tar även hem silvermedaljen i denna kategori, då med kedjans modervarumärke. På tredje plats, strax bakom Coop, finner vi Grumme.

 - Det är över 25 år sedan Coop lanserade Änglamark tillsammans med engagerade medlemmar. Det är glädjande att vi befäster vår ledande ställning hos svenska konsumenter ­– det är också ett bevis på ett långsiktigt hållbart varumärkesbyggande”, säger Louise König, Hållbarhetschef på Coop.

Årets andra vinnare är det varumärke som ansetts mest grönt av de 86 varumärken respondenterna har bedömt i undersökningen. Varumärkena är hämtade ur branscherna dagligvaruhandel, mode, bilar, energi, transport, resor, snabbmat och apotek. På förstaplats hittar vi, för sjätte året i rad, SJ. Tvåa kommer ICA, tätt följt av Coop på tredje plats.

Läs också: De ska göra en omogen bransch hållbar

 Stark välbefinnandetrend

Resultatet visar också att grönhet är viktigare än någonsin för svenskarnas köpbeslut, skriver Differ i sitt pressmeddelande. Hela 80% gör aktiva gröna val, och en tredjedel väljer bort icke-gröna varumärken. Dessutom är viljan att betala extra för grönt den högsta i undersökningens historia.

Sannolikt beror utvecklingen på det ökade fokus som legat på miljöfrågorna den senaste tiden och den allt starkare mega-trenden kring välbefinnande. Medvetenheten har ökat bland konsumenterna och med den drivkraften att själv positivt bidra till hållbarhet.

 

Källa: differ

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094