23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mars utan påsk gynnade e-handeln

Efter två svaga månader vände e-handelskonsumtionen alltså starkt uppåt igen, enligt Postnords konsumtionsrapport e-barometern [konsument]*.


 Efter två svaga e-handelsmånader var köplusten tillbaka under mars.e-handelns ökade med 22 procent under månaden.

–Som vi förutspådde förra månaden är vi återigen tillbaka på starkare utvecklingstal och vi får se om köplusten håller i sig även under april, trots att påsken kan dra ner utvecklingen något, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord Sverige.

Totalt sett e-handlade 66 procent av svenskarna fysiska varor, och de varor som e-handlades mest var de varor som länge legat i topp; mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter. Andelen som handlade modevaror ökade från 33 procent till 37 procent jämfört med mars förra året.

E-handelskonsumtionen via mobilen är fortsatt stark. Nästan fyra av tio e-handelskonsumenter handlade med sin mobiltelefon under mars, en stark ökning jämfört med förra årets  26 procent.

Var femte paket e-handlades från en utländsk sajt och framförallt är det yngre personer som tar sig utanför Sveriges gränser. I snitt handlar 23 procent av svenskarna mellan 18 och 29 år från utlandet jämfört med 21 procent av svenskarna mellan 30-49 år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04