23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ledare: Service med ett leende

”Säg det med ett leende och med en glimt i ögonvrån.” Det gamla örhänget med Ulla Billquist passar fint att nynna i många situationer, för den som vill göra vardagen till lite mer av en musikal.

Ett stilla inombords nynnande kan underlätta många situationer i det offentliga rummet.

Jag tillhör själv inte dem som tycker att servicen i svenska butiker och säljsituationer är dålig. Ofta fungerar det fint. Om det uppstår gnissel, handlar det ofta om att butiken/kundtjänsten är sparsamt bemannad.

Och sportlovet har snarast förstärkt den inställningen.

Det firades på en av de mer sällsynta snödestinationerna. Spektakulär natur, 600 björnar i en av Europas största vildmarker, sägenomspunna slott och snirklig arkitektur från förra seklats början.

Vänliga människor som gjode sitt bästa med engelska i varierande grad .

Men när det började närma sig en servicesituation, inträdde en rask förvandling. Imaginära mörka moln tornade upp sig och skuggade anletsdagen. Korthuggna svar, sparsam information och medarbetare som jobbade i silos enligt principen "inte mitt bord". Ulla Billquist-melodin kändes mycket långt borta.

Numera, efter hemkomsten, tycker jag inte bara att svensk service är okey, den är allt emellanåt fantastisk!

Det är i butiken det verkligen händer. Och allra helst – med ett leende.

Ylva Åkesson, chefredaktör Dagens Handel

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126|instance-web03