23948sdkhjf

Svensk världssuccé förebild för Zalando

Plattformsföretaget Tictail startade 2011 och erbjöd en för den tiden unik möjlighet för mindre modewebbshoppar att nå en större publik. Nu arbetar Zalando efter samma princip.

Dagens Handel träffade Kaj Drobin, en av grundarna kring e-handelsplattformen Tictail när han var var inbjuden talare på Zalandos temadag Vizions i Berlin i slutet av april.

Han berättar att Tictail startade som en öppen plattform där mindre modevarumärken snabbt kunde öppna en webshop. Ambitionen var att nå kunder över hela världen. Det är precis den riktning som e-handelsjätten Zalando har tagit, och plattformstänkandet är också temat för Vizions som till och med på kaffemuggarna har tryckt devisen "Build platforms - not walls."

Zalandos vd Rubin Ritter framhåller i sitt inledningsanförande på dagen att Zalando transformerats från modeföretag till en plattform som ska hjälpa mindre märken ut på marknaden - inte konkurrera ut dem. Zalando har numera betydligt fler tekniker än designers anställda.

Kaj Drobin berättar att det inte räcker att lägga upp webshoppar – det  krävs mycket mer för att en plattform verkligen ska generera trafik och försäljning.

– Nu fokuserar vi på vad som händer när shoppen väl är uppe. Det vi har skapat är en mötesplats för kunder och butiker, säger Kaj Drobin.

Den konsument som klickar sig runt på Tictail finner en stor mängd varumärken och varje varumärke har utrymme att berätta sin historia. Villkor är tydligt angivna och känslan är att den som söker något speciellt har stora chanser att finna det. Kaj Drobin framhåller att prisjakt inte är Tictails arena.

Alla produkter och varumärken är presenterade på ett enhetligt vis.

– Vår tanke är att lyfta fram själen i varje företag, samtidigt som Tictail känns som en enhetlig community säger han och betonar att det för ett nytillkommet företag är en stor fördel att det finns ett ramverk, riktlinjer och en erfarenhet att luta sig mot.

Allt som ligger bakom välfungerande e-handel – logistiklösningar, betallösningar, analys och personalisering utvecklas hela tiden i takt med att kundstocken växer.

– För varje ny kund som ansluter sig till Tictail ökar värdet för alla, säger han.

I dag finns Tictail i 140 länder och omkring 150 000 butiker är anslutna.

Intresset för allt nordiskt är en våg man rider på just nu.

– Mode är väldigt lokalt; fransmän köper franskt och spanska varumärken går bra i Spanien men inte så bra i Norden. Skandinaviskt mode anses stilrent och sofistikerat och säljer bra över hela världen, berättar han och säger att Tictail har stor fördel av att komma från Sverige. Det är det funktionella, demokratiska som tilltalar.

– Unga röstar med plånboken, de vill köpa produkter som står för något säger han.

Och på den sista frågan – om Zalando gör en Tictail – kommer ett närmast blygt leende till svar.

Källa: Tictail

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156